Üzleti kapcsolatépítés – A sikeres kapcsolati háló titka

Az üzleti élet egyik legértékesebb kincse minden bizonnyal a kapcsolati tőke. Nagyon fontos azonban, hogy ez csak akkor igaz, ha termékenyek, megbízhatóak ezek a kapcsolatok. Napjaink felgyorsult világában, ahol a személyes kontaktus egyre inkább háttérbe szorul, kifejezetten nehéz időtálló, produktív és értékes üzleti kapcsolatokat kialakítani.

Éppen ezért, ebben a cikkben szeretnénk megmutatni, hogyan tudja a kapcsolatépítés alapjait elsajátítva felépíteni saját kapcsolati hálóját úgy, hogy azzal üzleti sikereket érjen el.

Kapcsolatépítés és a sikeres kapcsolati háló titka

A kapcsolatépítés legfontosabb kérdése: Hogyan?

Az első és legfontosabb szabály, hogy egy üzleti kapcsolatnak bizalomra kell épülnie. Fontos, hogy nyitottan álljon hozzá, és legyen kezdeményező. A legjobb, ha első körben Ön segít az új kapcsolatának. Ezt régen a lekötelezés kifejezéssel emlegették, azonban ez egy kissé negatív jelentésű megfogalmazás, és azt sugallja, hogy cserébe valamit vár.

Ha erre építi a kapcsolatait, akkor azok előbb utóbb el fognak kopni Ön mellől, amikor úgy érzik, hogy már viszonozták a szívességét.

Adjon jó szívvel, és higgye el, amikor jön a szükség vagy a lehetőség: bőségen vissza fogja kapni a partnerétől a szívességet. Ismerje meg partnerét, törekedjen rá, hogy értéket adjon a másik fél számára mind üzletileg, mind pedig emberileg, így biztos lehet benne, hogy Ő is viszonozni fogja az Ön segítségét.  Ha kapcsoaltépítési stratégiáját rögtön az értékesítésre alapozza, akkor a kapcsolat csupán érdekekre fog épülni, nem a kölcsönös segítségnyújtásra.

3+1 tipp, hogy sikeresen tudja építeni kapcsolati hálóját

Az üzleti találkozók egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek napjainkban, hiszen a kapcsolatépítés legjobb helyszínéül tudnak szolgálni azok az üzleti események, ahol hasonló , vagy akár egymással teljesen ellentétes iparágak / szektorok képviselői személyesen találkozhatnak egymással. Ezek közül két lehetőséget emelnénk ki:

  1. Az első, a rapid randik üzleti változata a Speed Networking. Az ilyen események általában meghívásos elit klubbok, ahol 5 percben kell az éppen szemben ülő félnek bemutatnia Önmagát és a vállalkozását. Egy-egy ilyen találkozón 15-20 új üzleti kapcsolatra tehet szert. A szigorú válogatásnak köszönhetően stabil vállalatok, kiemelkedően megbízható vezetőit megismerve építheti kapcsolati hálóját.
  2. A másik kézenfekvő megoldás az üzleti konferenciák. Az ilyen jellegű rendezvények egyik legnagyobb előnye, hogy adott üzleti témában, vagy piaci szegmensben érdekelt embereket szólítanak meg. Egy kockázatkezeléssel foglalkozó konferencián tehát nagy valószínűséggel találkozhatunk pénzügyi menedzserekkel, compliance specialistákkal, vagy akár gazdasági vezetőkkel, míg egy jellemzően marketing központú eseményen minden bizonnyal a vállalatok kommunikációs szakemberei fogják magukat képviseltetni. A rendezvények tematikája tehát nagyban segíti kapcsolatépítési törekvéseinket, és lehetőséget ad arra, hogy számunkra releváns emberekkel ismerkedhessünk meg. Érdemes lehet a konferenciák előtt az előadók témáját részletesebben megismerni, a témakörben jobban elmélyedni, hogy a rendezvényen érdemi kérdéseket tudjunk feltenni.
  3. A kapcsolatépítés harmadik lehetőségeként vizsgálja meg a célpiacát és azt, hogy kik azok, akik szintén a számukra értékesítenek. Ez az alapja a keresztmarketingnek is, azonban ezek a kapcsolatok jutalék és ellenszolgáltatás nélkül is működhetnek. Állapítsa meg: kik azok akikkel szívesen működne együtt, hogy az ügyfeleiket még magasabb színvonalon tudják kiszolgálni. Erre nagyon sok jó példát lehet találni a marketingesek- nyomdaipari szereplők- webfejlesztők- designerek között, akik mintegy céh-ként működnek együtt, hogy a vállalkozások igényeit kielégítsék az online és offline megjelenést illetően.

Az ügyfelei. Ha B2B szektorban értékesít, akkor az ügyfelei remek segítői lehetnek az üzleti életben. Ha nem csupán bevételi forrásként tekint rájuk, hanem megismeri őket, a problémáikat, és ha lehetősége van rá, segít nekik, akkor ők is az Ön utazó nagyköveteivé válnak. Amikor lehetőségük adódik rá, viszonozni fogják az Ön tetteit.  Bizonyos esetekben a B2C vonalon is működhet ez, ha például befolyásos ügyfelei is vannak. Érdemes megvizsgálnia tehát, hogy kik is az Ön vásárlói személy szerint, hiszen könnyen akadhat közöttük olyan, aki pl. a média világában mozog, amikor Önnek éppen egy jó sajtókapcsolatra van szüksége.

A sikeres kapcsolatépítés igazi titka

Váltson szemléletet és kezdje el építeni úgy a kapcsolatait, hogy nem csupán a rövidtávú hasznokra koncentrál. Ha a partnerei is érzik, hogy értékesek az Ön számára, fontosnak tartja őket, és segíteni szeretne rajtuk, akkor ezt ösztönösen viszonozni fogják a megfelelő pillanatban. Lehet, hogy valakin éveken át segít, támogatja, ügyfeleket küld hozzá és nem kap ért kvázi semmit, majd egyszer csak a legjobb üzletet hozza Önnek ez az ismerőse.

Tekintsen erre befektetésként, adjon a kapcsolatainak, nyújtson segítséget és sokszorosan térül majd meg!

Szombati Orsolya

Share This: