Leiratkozás – Aki menni akar, el kell engedni

Szombati Orsolya
online marketing szakértő a sales-akademia.hu és a marketingkivitelezes.hu alapítója

 

Van már működő hírlevél rendszere, vagy csak most szeretné elindítani a kommunikációnak ezt az online módját az ügyfelei felé?

Tisztában van, milyen jogi szabályoknak kell megfelelnie hírlevelének ahhoz, hogy ne kopogtasson be a postaládájába egy esetleges büntetés?

Ma ebben kívánok Önnek hasznos tanáccsal szolgálni, pontosabban arról írni, hogy melyik az a kötelező elem, ami, ha nincs a hírlevelében, akkor akár komoly büntetésre is számíthat.

Ahhoz, hogy Ön is felkészülten, a jogi követelményeknek maximálisan megfelelve működtethesse az e-mail marketing tevékenységét, fontos tisztában lennie azzal, hogy hírlevelének végén jogszabályilag KÖTELEZŐ lehetőséget biztosítania az azonnali leiratkozásra.

Fordult már elő Önnel, hogy egy hírlevélről szeretett volna leiratkozni, de azt a levél küldője úgy elrejtette a levél alján, hogy nagyítóval kellett keresnie a leiratkozási linket?

Vagy netán felkérte Önt a küldő fél, hogy küldjön egy e-mailt, amiben jelezheti a leiratkozási szándékát?

Ugye milyen bosszantó? Nem elég, hogy „szabadulni” szeretne, de még azt meg is nehezítik! Bizony, ilyenkor a rossz szájíz ott marad az emberben.

Ma abban szeretnék segíteni Önnek, hogy ne Ön legyen az, aki idegőrlő pillanatokat és gyomorszorító érzéseket okoz az olvasóinak, de mégis elegánsan, úriemberként tudjon bánni a leiratkozókkal.

De előtte szeretném a lelkét egy picit felkészíteni a leiratkozások kezelésére.

Szeretnék rámutatni Önnek arra, hogy a leiratkozás NEM TRAGÉDIA! Kivéve akkor, ha ez tömegessé válik, azaz: egy-egy kiküldött levele után észveszejtő tempóban nyomják olvasói a leiratkozás gombot. Mert akkor bizony utána kell nézni annak, hogy mi lehet e mögött.

Én ma a leiratkozásról, mint természetes, normális, az e-mail marketinget kísérő jelenségről szeretnék szólni.

Jegyezze meg: egyáltalán nem kell bánkódnia, ha érkezik egy értesítő Önnek, hogy XY leiratkozott!

Miért mondom ezt? Egyszerű. Nem ő volt Önnek a potenciális érdeklődő. És aki menni szeretne, azt nem érdemes visszatartani, nagyvonalúan el kell őt engedni.

Sajnos hallottam már olyat listatulajdonos szájából, hogy ő bizony időnként újra visszateszi a leiratkozókat az aktív hírlevél listára. Naná, hogy a szívemhez kaptam!

Hiszen, azon túl, ez jogilag abszolút inkorrekt, nem csak a korábbi leiratkozónak okoz bosszankodást, de egy fekete pontot is jelent a hírnévnek. Szóval: Ön soha, soha, soha ne tegyen ilyet!

És még egy érv amellett, hogy a leiratkozásoktól nem dől össze a világ: Nézze olyan szemszögből a dolgot, hogy egyre jobb minőségű lesz a listája! Így csak azokhoz kommunikálhat majd, akiket érdekli az Ön tevékenysége, az Ön véleménye, az Öntől érkező információk, újdonságok, ajánlatok.

De lássunk akkor néhány ötletet arra, hogyan tudja Ön is helyesen és marketing szempontból is megfelelően kezelni a hírlevél leiratkozást.

Tipp 1#: Egyszerűen és azonnal

Ahhoz, hogy a már amúgy is távozni szándékozó olvasó egyszerűen és könnyen leiratkozhasson, minden levele végére illesszen be jól láthatóan egy ehhez hasonló, udvarias szöveget. „Ha le szeretne iratkozni hírlevelünkről, kattintson erre a linkre >> Leiratkozom.”

A haladó verzió az, mikor úgy fogalmazza meg a leiratkozási szöveget, hogy egy picit azért elgondolkodtatja az olvasót: Valóban le akar-e mondani a hasznos információkról?
Például: „Amennyiben továbbra nem szeretne értesülni a praktikus, gyakorlatias tanácsainkról és szezonális kedvezményes vásárlási lehetőségeinkről, leiratkozási szándékát itt megteheti >> Leiratkozom.”

Ha lelkileg is meg akarja nyugtatni az olvasóját, hogy sikeres volt a leiratkozása, akkor közvetlenül a kattintás után irányítsa át őt egy úgynevezett „Leiratkozást megerősítő oldalra”. Itt megköszönheti, hogy eddig figyelemmel kísérte Önt és az Ön üzeneteit az olvasó, és megerősítheti, hogy ezután nem fog neki több üzenetet küldeni.

Hogy miért fontos ez?

Gondoljon csak magára! Hányszor volt már Ön is úgy, hogy leiratkozott, de fogalma sem volt, hogy ez a háttérben vajon VALÓBAN megtörtént-e. Vagy továbbra is „zaklatni” fogja Ön az adott cég vagy személy az üzeneteivel…

De menjünk tovább, mert van még néhány finom, apró lehetőség, amit kiaknázva esetleg mégis visszacsábíthatja a szobát már majdnem elhagyó olvasóját.

Tipp 2#: „Ha kimentél ezen a kapun, gyere vissza egy másikon”

Ha több üzletága van az Ön cégének, akkor fel lehet ajánlani ezen a „leiratkozást megerősítő oldalon” a leiratkozás megerősítése után, hogy ha ez a téma elvesztette relevanciáját, akkor nézze meg ezeket a területeket, hátha talál olyat, ami számára hasznos lehet.

Tipp 3#: Mini piackutatás

Ha szeretne információt kapni arról, hogy miért iratkozott le, és ezt felhasználva fejleszteni és hatékonyabbá tenni a hírlevél kommunikációját, akkor érdemes megkérdezni, hogy miért döntött úgy, hogy leiratkozik.

Erre a kérdésre célszerű 5-6 válaszadási lehetőségnél nem többet felkínálni, amelyek közül gyorsan egy klikkeléssel kiválaszthatja a távozásának okát.
Például ilyen válaszokat adhat meg:

  • Megváltozott az e-mail címem
  • Már nem érdekes számomra a téma
  • Nem releváns az információ
  • Nem vagyok kíváncsi az értékesítési ajánlatokra
  • Túl sűrűek voltak a levelek
  • Egyéb (kérjük írja meg nekünk):

Ebből Ön is sokat tanulhat, és egy leiratkozás mégsem üti olyan szívbemarkolóan, ha látja, hogy mi az oka annak, hogy megnyomta ezt a gombot az olvasója.

kommunikáció_k

Tipp 4#: Még egy UTOLSÓ ajánlat…

Szintén maradva még a megerősítő oldalon, tehet itt egy utolsó kedvezményes ajánlatot akár a legnépszerűbb termékére, vagy éppenséggel egy kifutó termékére, amit egy nagyon alacsony, úgymond „egyszeri” áron kínálhat. Hiszen optimális esetben ezzel az oldallal csak egyszer találkozik a látogatója, olvasója.

Tipp 5#: Keresztmarketing, avagy, hogyan ne vesszen el teljesen

A leiratkozás megerősítése után felajánlhatja a távozó ügyfelének, hogy ha az Ön témája már nem érdekes a számára, akkor keresztmarketing partnerei oldalait is nézze meg, és töltse le ingyenes anyagaikat. Látja? Máris elegánsan adta át a leiratkozóját egy keresztmarketing partnerének.

Itt köthet olyan megállapodást keresztmarketing partnerekkel, akiknek az oldalára irányítja így a leiratkozóját, hogy az Ön által legálisan, jogszerűen átirányított feliratkozók után az adott partner jutalékot fizet Önnek.

Máris szerzett egy kis passzív bevételt cégének.

Ugye, hogy most már  más színben látja a leiratkozásokat?

Próbálja ki Ön is! Szívlelje meg tanácsaimat, szánjon rá egy órácskát, és írja gyorsan át weboldalát, hírlevelének láblécét a tanácsaim alapján!

Ha ezzel készen van, elmondhatja:  nem csak szépen, elegánsan kezeli  a leiratkozásokat, és nem csak a jogszabályoknak felel meg, de még egy kis passzív jövedelmet is talált a cégének.

Sikeres marketinget és sok-sok elégedett, visszatérő vásárlót kívánok Önnek!

Share This: