Év eleji forgalom visszaesés? Ugye Önnek is ismerős?

Szombati Orsolya
online marketing szakértő a sales-akademia.hu és a marketingkivitelezes.hu alapítója

 

 

 

 

2016. január 22.

Vállalkozóként bizonyára Ön is tapasztalta már, hogy az évnek vannak bizonyos szakaszai, amikor érezhetően visszaesik a forgalom. Az egyik legnagyobb ilyen a nyári uborkaszezon, amikor még a fű se nő, hiszen mindenki szabadságon van. A másik pedig az év eleje. Ilyenkor a karácsonyi extra költés után mindenki igyekszik spórolósabban kezdeni az évet. Az üzletek jelentős része elképesztő árakciókkal, és termékcserékkel tölti az első napokat, ami generál ugyan forgalmat, de a profitot szerényebb szintre csökkenti.

Mit lehet ez ellen tenni?

Ha időben elkezd rá felkészülni, akkor ez a visszaesés jelentősen mérsékelhető. Az előrelátóak már a múlt év végén küldtek ki olyan kuponokat, amelyeket most lehet beváltani, de akkor se aggódjon, ha Ön nem így tett.

spending_increase

Első lépésként meg kell vizsgálnia, hogy a vásárlói hogyan és mire költenek januárban?

A nagy költekezések után ilyenkor többnyire ők is visszafogják magukat és csak a legszükségesebbekre áldoznak:

  • alapvető élelmiszerekre
  • rezsire
  • távközlésre (telefon- mobil- internet- TV előfizetésekre)
  • közlekedésre (személyautó vagy tömegközlekedés)
  • alapvető ruházati cikkekre

Azaz csupa olyan dologra, amire „muszáj” költeni. Kicsit jobban megvizsgálva azért tudjuk, hogy ez nem azt jelenti, hogy most mindenki csak tejet és kenyeret vásárol, miközben busszal jár dolgozni, ahonnan a pénzérmés telefonnal csörög rá a nagymamára..

Bízom benne, hogy már Ön is sejti, hogy mire szeretnék célozni ezzel. J

Igen, januárban is költünk a kényelmünkre. Arra, hogy a meleg lakásból, könnyedén és gyorsan jussunk be kocsival a munkahelyünkre, hogy a hűtőben legyen joghurt, sajt és hús is. Ezek olyan dolgok, amelyekről azt gondoljuk, hogy „létszükség”.

Ha erre az ösztönre építkezik, akkor a saját termékében, szolgáltatásában is meg fogja találni azokat az érveket, ami létszükséggé teszi azt.

Pl. Vegyünk egy víz automatát. Ez egy olyan berendezés, ami csupán a kényelmünket szolgálja: ne kelljen messzire menni egy pohár vízért (pl. egy munkahelyen a teakonyhába, vagy otthon a konyháig). Ugyanakkor mivel a vízre télen is szüksége van a szervezetünknek, mindenképpen veszünk hozzá ballont, hogy egyszerűbbé tegye az életünket.

Az Ön termékeinek/szolgáltatásainak is meg kell próbálni megkeresni azokat az előnyeit, ami szinte alapvető fogyasztási cikké teszi őket.

Ha semmiképpen se tud ilyet találni (pl. medencéket forgalmaz), akkor marad a januári marketing fogások sora:

  • azért most vegye meg, mert nincs épp szezonja, azaz olcsóbb!
  • az év végi hajtás után kicsit könnyebben vannak az emberek: most ráér kiválasztani az Önnek leginkább megfelelőt! Segítünk benne!
  • most kell rá lecsapni, mert ez lesz az idei év slágere, tehát biztosan hiánycikk lesz (vagy éppen várólista a szolgáltatásra)
  • ajándékozza meg Önmagát a tavalyi munkájáért!
  • adjon izgalmas bónuszokat (pl. tréning üzleti magazin előfizetéssel, vízautomata ajándék termo bögrével, fürdőruha szettben- papuccsal és strandkendővel, stb.)

Ezek a szlogenek akkor működnek jól, ha jól meg vannak indokolva. Azaz, ha egy bonyolult szolgáltatást értékesít, akkor valóban jó érv lehet, hogy most van rá idő, hogy átgondolja a vásárló, viszont ehhez sok segítséget kell neki adni. Összehasonlításokat, teszteredményeket, mintákat, továbbá végig fogni a vásárló kezét. Ez pénz- és időigényes tud lenni, de bizonyára megéri, hiszen nagyon erős köteléket tud kiépíteni az ügyfelével.

Bármelyik érv mellett is dönt, építse rá fel alaposan a kampányt, hiszen csak így lesz gördülékeny.

Ha semmiképpen sem tud ennyi energiát fordítani egy-egy ügyfélre, vagy nem érzi elég erősnek egyik értékesítési érvet sem, akkor a legjobb megoldás, ha az adatbázisát duzzasztja fel. Ebből egész évben tud forgalmat generálni ügyes kommunikációval és jó ajánlatokkal.

Hogyan építheti az adatbázisát az év elején?

Egy új csalival, ami lehet:

  • tanulmány,
  • bónusz videó,
  • kupon,
  • rendezvény meghívó,
  • ajándék az első vásárláshoz,

Alapozza meg már az első negyedévben az éves árbevételét! Készüljön fel az év eleji forgalom visszaesésre és ügyes trükkökkel könnyedén áthidalhatja az esztendő ezen szakát is!

 

Szombati Orsolya

személyiség-tipológus, a Profonte Management és Sales Akadémia alapítója

www.sales-akademia.hu

 

Share This: