Hogyan építsen bizalmat leendő vásárlói, partnerei körében? / 2016.02.12.

Szombati Orsolya
online marketing szakértő a sales-akademia.hu és a marketingkivitelezes.hu alapítója

 

 

 

 

Az üzletbencsakúgy, mint az élet számos területénnagyon fontos a bizalom. A termékei, szolgáltatásai akkor lesznek sikeresek, ha a cége bizalomkeltő. Ebben a cikkben azt szeretném Önnek megmutatni, hogyan tudja felépíteni a vásárlási, üzletkötési bizalmat előzetesen, akár már az első személyes, vagy vásárlási kontaktus előtt.

A bizalom egy törékeny dolog, mégis van egy izgalmas jellemzője, amit Ön is sikerrel alkalmazhat a nagyobb árbevétel, vagy a szerencsés üzletkötés érdekében. Az a különleges tulajdonsága, hogy általában megelőlegezzük, ha a külső jegyek rendben vannak.

Egy vásárló szemszögéből ezek a külső jegyek az alábbiak lehetnek (B2B- ben szinte ugyanígy működik a dolog):

Az emberek (eladók, értékesítők) esetében a legfontosabbak:

  • az üzletkötő ápolt, igényes megjelenésű
  • a vásárlóra fordítja a figyelmét, udvarias
  • a kérdésekre határozottan válaszol
  • ha a cég, amelyet képvisel: megbízhatónak tűnik

A termékek esetében:

  • a csomagolás esztétikus, tiszta
  • a rajta található információk érthetőek, jól olvashatóak
  • a működése érthető
  • a forgalmazó cég megbízhatónak tűnik

A szolgáltatások esetében:

  • ha a mikéntje világos, átlátható
  • ha az eredménye kézzel fogható: könnyebb tőle az élet (ballonos víz), elérhető vele bármikor az ügyfél (telefon-előfizetés), elmúlnak a fájdalmak (masszázs)…
  • ha ellenőrizhető
  • ha a cég, aki nyújtja: megbízhatónak tűnik

Jól látható a fenti példából, hogy a cég, amely a termék, szolgáltatás vagy üzletkötő/eladó mögött áll, fontos szerepet játszik a bizalom megelőlegezésében. Az új ügyfelek megszerzéséhez ez egy elengedhetetlen dolog.

Hogyan tud bizalmat építeni a vállalkozása?

  1. Az első és legfontosabb, hogy legyen tiszta az érdeklődői számára, kivel van dolguk. A legjobb, ha a vállalat vezetése, tulajdonosai vállalják az arcukat, akár a cég honlapján, akár a brosúráiban.
  2. Növelheti a hitelességét azzal is, hogy nyíltan kommunikálja a cége küldetését, hiszen ehhez tudnak érzelmileg kötődni, csatlakozni az emberek.
  3. Tegye egyszerűvé, átláthatóvá termékeit, szolgáltatásait, könnyítse meg az érdeklődők dolgát, adja az információkat a kezükbe (például a honlapján).
  4. Tartozzon üzleti közösségekhez. Ezek általában olyan társaságok, ahol a tagoknak különböző üzleti feltételeknek kell megfelelniük, így a körhöz való tartozás egyfajta kiváltság.
  5. Minősítésekkel, díjakkal erősítse hitelességét.

Az 5. pontról szeretnék egy kicsit bővebben írni. Milyen minősítések építik vajon az ügyfelek bizalmát?

Azok, amelyek széles körben ismert és elismert auditációs folyamattal szerezhetőek meg. Jellemző rájuk, hogy nem csupán egy tagdíjuk, vagy éves védjegyhasználati díjuk van, hanem egy valós átvilágítás, minőségi ellenőrzés is feltétele a megszerzésüknek.

Ilyenek például a termékek esetében:

  • a Magyar Nagydíj
  • a Magyar Termék, Hazai termék, Hazai feldolgozású termék
  • a Kiváló Magyar Élelmiszer
  • a Környezetbarát termék
  • Minőségbiztosítási tanúsítványok (ISO vagy HACCP)

Ezek a leggyakoribb jelzések, amelyeket a termékeken keresnek, felismernek és hitelesnek tartanak a vásárlók.

Szolgáltatások esetében:

  • kamarai védjegyek
  • a Környezetbarát szolgáltatás védjegy
  • Bisnode cégminősítés
  • cégjegyzéki adatok

Ezek közül az egyik legtöbbet mondó minősítés a Bisnode nemzetközi cégminősítőtől megszerezhető A, AA és AAA Tanúsítványok. A Bisnode minősítés több hivatalos forrásból származó adaton alapul, úgy mint az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium adatai, cégbíróság bejegyzései, NAV és más hatóságok adatai. A hivatalos források adatai mellett beépíti a vállalatra vonatkozó pénzügyi információkat, úgy mint mérlegadatok, eredménykimutatás, trendek. A fentieken kívül számos egyéb gyűjtött információt is hozzátesz a rendszer a Bisnode minősítéshez, többek között végrehajtási adatokat, vagy sajtóhíreket.

Ezek alapján sorolhatják be valamelyik „A” minősítés alá vállalkozását. A hazai cégek kevesebb, mint 10 %-a tudja teljesíteni ezeket a követelményeket, így a Bisnode Tanúsítvány megszerzése egy erős garancia arra, hogy a vállalkozása megbízható. Ha az Ön vállalkozása is rendelkezik ezzel az elismeréssel, akkor ügyfelei, vásárlói bizalmát már az első pillanattól élvezheti.

Kommunikálja feléjük marketingüzeneteiben is minősítéseit, védjegyeit, így ezzel az előzetes bizalmukat könnyedén elnyerheti.

Hogyan használja ezeket a bizalomépítő eszközöket?

  • Weboldalán jól látható helyen helyezze el (például az oldalsávban)
  • értékesítési témájú szövegezés esetén az érvek, garanciák közé csempéssze be a külső auditáló szervezetek minősítéseit
  • Hírlevelében akár külön is írhat róla, vagy a minősítési logót kattintható formában beillesztheti a levélbe
  • Blogjában, közösségi oldalain írhat róla
  • Üzletébe, tárgyalójába kihelyezheti keretezve
  • Mappáira, brosúráiba, szóróanyagaira felteheti a logókat, sőt, írhat is róla, hogy ezek mit jelentenek.

bizalom, Bisnode, Bisnode Tanúsítvány

 

 

 

 

 

 

Mire figyeljen?

Az eltérő célcsoportokban más-más elem kelt bizalmat, ezért igyekezzen tisztán és érthetően a legmegfelelőbbet használni. A kevesebb néha több!

Építsen sikerrel bizalmat leendő ügyfelei, partnerei körében!

 

Szombati Orsolya

személyiség-tipológus, a Profonte Management és Sales Akadémia alapítója

Share This: