Így nevelje pontos fizetésre internetes vásárlóit!

Szombati Orsolya
online marketing szakértő a sales-akademia.hu és a marketingkivitelezes.hu alapítója

 

Annak, aki weboldalon keresztül is értékesít, egy visszatérő mumus, hogy vajon ki fogja-e fizetni a megrendelő a megrendelt terméket, vagy szolgáltatást?

Önnek, mint az oldal tulajdonosának nyilvánvalóan az a célja, hogy minél kevesebb legyen a webes rendeléseknél is a ki nem fizetett megrendelések aránya.

Annak érdekében, hogy megrendelései belátható időn belül pénzzé váljanak kasszájában érdemes az alábbi pontokat szem előtt tartania:

1. Legyen egy jó ÁSZF-je korrekt kötbér kikötésekkel!

Mindenek előtt: legyen a látogató számára pontosan ismert az Ön megrendelési folyamata! Erre való (többek között) a honlap ÁSZF. A megrendelés elküldése előtt pipáltassa be, olvastassa el a leendő vásárlójával a vásárlás feltételeit, azaz az Ön ÁSZF-jét. Az a legjobb, ha a megrendelést csak akkor tudja elküldeni az újdonsült vásárló, ha egy kis négyzetben bepipálja, hogy „Az ÁSZF-et elolvastam, a megrendelés feltételeit megértettem és azokat magamra nézve kötelezőnek tartom.”

2. Ápoljon élő kapcsolatot a vevővel!

Nálunk is, és a legtöbb ügyfelünknél, akiknek ezt javasoltuk, nagyon jól működik az a gyakorlat, hogy közvetlenül a megrendelés után minimum 10, maximum 60 perccel az újdonsült vásárlót felhívjuk telefonon. Egyfelől megköszönjük a megrendelést (megmutatjuk, hogy létező „hús-vér” emberek vagyunk), másfelől precízen elmondjuk a vásárlónak a megrendelési folyamatot és finoman emlékeztetjük, hogy ne felejtse el kifizetni a kapott proformát.

Ha Önnek is van arra lehetősége, hogy kapcsolatba kerüljön vevőivel a megrendelést követően, akkor tapasztalni fogja, hogy javul vásárlói fizetési fegyelme, komolyabban veszik az Ön oldalán keresztül leadott megrendeléseket, és csökkenni fog cége kintlévőség-állománya.

4. Kérje el előre a pénzt és ellenőrizze partnere fizetőképességét! (küldjön proformát)

Ha teheti, kérjen vásárlóitól, ügyfeleitől előre fizetést!

Ha konferenciát szervez, kérje el előre a részvételi díjat! Ha webáruházat üzemeltet, részesítse előnyben a futárnál vagy utánvéttel fizetés helyett az előre fizetést! Akár „jutalmazhatja” is apró ajándékokkal, bónuszokkal, kuponnal, vagy akár árengedménnyel vagy fuvardíj-kedvezménnyel előre fizető vásárlóit az utánvéttel, vagy futárnál fizetőkkel szemben.

Meglátja, jobbára csak „szoktatás” kérdése, hogy mire neveli a saját vásárlóit.

A fenti tippeket próbálja meg bátran alkalmazni kisebb értékű párezer-pártízezer forintos webes megrendeléseknél! A nagyobb összegű, többszázezer forintos céges vásárlásoknál érdemes a kiszállítás előtt leinformálnia újdonsült üzleti partnerét – például a Bisnode PartnerContol szolgáltatásával.

5. Adjon extrát az időben fizetőknek!

A határidőben történő fizetési készséget – ez a módszer kiválóan működik proforma, vagyis díjbekérő számláknál is!!! – növelheti azzal, hogy felkínál valamilyen bónuszt, ajándékot vagy kupont azoknak a vásárlóknak, akik a fizetési határidő napjáig kiegyenlítik az Ön cége felé a proforma, vagy a végszámlán szereplő összeget.

Például: ha vásárlója egy könyvet vásárolt az Ön webáruházában, adjon a határidőben történő fizetés esetén egy ajándék könyvjelzőt a könyv mellé!

Ha internetes babaruhaboltot üzemeltet, akkor a pontos fizetést jutalmazza például egy kis babacsörgővel, vagy egy vidám mintás textil babapelenkával.

Ha elektronikai, például autós navigációs berendezéseket forgalmaz, akkor a határidőben történő előre fizetés esetén engedje el a szállítási költséget vagy adjon egy ajándék kijelző védő fóliát  a berendezéshez.

past due

6. Adjon ajándékot a leggyorsabbaknak (akik 1 napon belül fizetnek)

Ha azt szeretné, hogy a megrendelések ellenértéke valóban villámgyorsan érkezzenek meg bankszámlájára, akkor tegyen egy igazán nagyvonalú ajánlatot: az egy napon belül fizetőknek adjon nagyobb értékű ajándékot. Ez lehet például egy üzleti könyv, egy elegáns bögre, egy tollkészlet, egy pendrive. A lényeg az, hogy motiválja kellőképp a megrendelőt arra, hogy nyissa meg az internetbankjának weboldalát és azonnal utalja át Önnek a megrendelés ellenértékét.

És ha esetleg felmerülne Önben, hogy érdemes-e ennyire elkényeztetni a megrendelőket, akkor jusson eszébe az, hogy Önnek vajon az-e a célja, hogy fusson a pénze után, hívogassa a nemfizetőket, „benyelje” az át nem vett termékek futár- vagy postaköltségét, vagy kényelmesen, egyszerűen „küldözgesse” netes megrendelőinek a csomagokat, vagy fogadja a legközelebbi rendezvényén a pontosa, precízen, fegyelmezetten fizető álomügyfeleket.

És nem utolsó sorban gondolkodjon vevő fejjel! Ön két üzlet között hol vásárol szívesebben? Ahol „csak” azt kapja, ami jár Önnek, vagy ahol azt érzi, hogy az eladó ugyan elvár Öntől is dolgokat, viszont a szívét-lelkét is kiteszi azért, hogy Ön is elégedett és boldog vevő lehessen?

7. Mutassa meg magát, hogy Ön sem fantom cég!

Manapság (sajnos) rengeteg a fantom-webáruház, a zsivány, csaló, ügyeskedő ember. Nem csoda hát, hogy vásárlói oldalon is megingott a bizalom: sokan inkább fizetnek többet az utánvét miatt, mintsem előre utaljanak egy ismeretlen cégnek. Érdemes ezért megmutatnia, hogy Ön valóban létező, működő vállalkozás, igazi hús-vér emberekkel.

Ahhoz, hogy erősítse leendő vásárlóiban a bizalmat a legegyszerűbb és leggyorsabb lépés, hogy tegye fel a kapcsolat menübe céginformációit (cég neve, adószáma, bankszámlaszáma, címe, telefonszáma, különféle minősítései, engedélyeinek száma, stb.) a rólunk menübe pedig egy képet a csapatról, vagy ha több munkatárssal dolgozik együtt, akkor egy-egy képet a kollégákról is (névvel, beosztással, elérhetőséggel. Ha nincs lehetősége arra, hogy az összes kollégát név szerint feltegye a honlapra, legalább azokat a munkatársakat jelölje meg, akik a megrendelés folyamán kerülhetnek kapcsolatba az ügyfelekkel (ügyfélszolgálatos, raktáros, pénzügyes, értékesítő). Amennyiben rendelkezik valamilyen oklevéllel, minősítéssel, azt is jelentse meg weboldalán, e-mail aláírásaiban.

8. Írjon a fizetési határidő letelte előtt baráti emlékeztetőt!

Nagyot tud lendíteni a fizetési morálon, ha a fizetési határidő letelte előtt egy barátságos hangvételű fizetési határidő emlékeztetőt küld a vásárlóinak. Ezt a levelet érdemes 2-3 nappal a határidő előtt, e-mailben eljuttatnia a vevőnek, amelyben finoman felhívhatja a figyelmet a közelgő fizetési határidőre. És ha ajánlott extrát vagy bónusz a határidőre történő fizetésért, akkor ebben az e-mailben azt is megemlítheti, hogy ez a figyelmesség csak azoknak jár, akik pontosan teljesítik fizetési kötelezettségeiket.

Ügyeljen arra, hogy egy ilyen jellegű levél csak azoknak menjen ki, akik még nem fizették ki a tartozásukat. Első körben kizárólag barátságos, kedves hangvételű levelet küldjön. A keményebb fokozatokat tartogassa arra az esetre, ha megrendelője elkezdi húzni-halasztani a fizetést.

9. Írja rá a számlára/proformára is, hogy ki kezeli a kintlévőségeit!

Nem kell hivalkodóan, nagy betűkkel, pirossal kiemelve, elegendő egy pár, diszkrét sor is a számla végére, amely egyértelműen tájékoztatja az ügyfeleket arról, hogy a kedvezményes ajánlat, vagy megrendeléshez kapcsolódó ajándék csakis határidőben történő fizetés esetén jár az ügyfélnek, valamint arról, hogy nemfizetés esetén a kintlévőségeket XY Követeléskezelő Kft., vagy ami még ennél is jobb: Dr. XY Ügyvédi Iroda kezeli.

Talán Ön is látja már: néha pár apróság, némi plusz információ is elegendő ahhoz, hogy javítsa megrendelői fizetési fegyelmét, és csökkentse cége kintlévőségeit vagy behajthatatlan követeléseit.

Alkalmazza akár egyik, akár az összes tippet saját vállalkozásában is, és tapasztalja meg, micsoda jó érzés, amikor céges kintlévőségei egyszer csak csökkenni kezdenek, és egy szép napon arra ébred, hogy az összes megrendelő előre fizet az Ön cégének.

Sikeres marketinget, a kasszában csilingelő sűrű forintokat és sok-sok elégedett, visszatérő vásárlót kívánok Önnek!

Share This: