„Karácsonyi holt szezon”, avagy mit lehet ilyenkor tenni?

Szombati Orsolya
online marketing szakértő a sales-akademia.hu és a marketingkivitelezes.hu alapítója

 

Van, akinek a Karácsony előtti időszak a legnagyobb hajtást jelenti, de vannak olyan vállalkozások, ahol ez az időszak picit lazább, mert vagy nem olyan a termékük vagy szolgáltatásuk jellege, hogy rá lehessen húzni a szokásos „Karácsonyi Akció” sablonra, vagy épp az üzleti partnereik azok, akiknél lelassulnak ilyenkor a döntési folyamatok – és ez bizony tetszik, nem tetszik, a vállalkozás forgalmára is kihatással van.

Ki így, ki úgy reagál az ilyen „csendes” időszakra. Van, akit frusztrál a bevételek megcsappant szintje, ezért még keményebben dolgozik, tevékenykedik, hogy behozza a kieső pénzeket. És van, aki ilyenkor fellélegzik, lazábbra köti a nyakkendőt és alkalmazkodik a lelassult tempóhoz.

Ön melyik táborba tartozik? A szorgosan tevékenyek vagy az okosan alkalmazkodók közé?

Ha Ön is a két véglet között az arany középutat keresi, akkor a mai cikkem valószínűleg hasznos lesz Önnek.

Olyan tippeket, ötleteket olvashat benne, amelyekkel lazán, kényelmesen, de mégis hasznosan és tevékenyen töltheti ki az év végi uborkaszezon okozta űrt.

Lássuk akkor most, hogy mi mindenre lehet használni ezt „belassult” időszakot!

Nézzük a dolog jó oldalát: ez egy kiváló alkalom arra, hogy – ha esetleg év közben húzta-halogatta – egy kicsit rendet tegyen a cége háza táján, akár szó szerint értve, de akár kicsit tágabb értelemben is.

Itt az idő, hogy visszanyúljon vissza azokhoz a feladatokhoz, amelyekre a korábbi hónapokban azzal legyintett, hogy „Ezt megcsinálom majd akkor, amikor több időm lesz átgondolni… vagy amikor több időm lesz ezzel foglalkozni…”,

Hát akkor most itt az idő!

Tipp 1#: Képezze magát!

Az őszi-téli „konferenciaszezon” kiváló alkalmat nyújt arra, hogy bővítse tudását, szélesítse látókörét és felfrissítse a már korábban tanultakat. Cégvezetőként fontos, hogy mindig legyen ideje tanulni, fejlődni. Év közben ezt egy kicsit talán nehezebb kézben tartani, de ha az év vége Önnek is lazább, akkor itt és most be lehet hozni a lemaradásokat.

Év közben valamivel kevesebb idő marad a különböző szakmai lapok, könyvek, olvasására, vagy hanganyagok meghallgatására. Lépjen oda a könyvespolcához, és vegye le azokat az üzleti könyveket, vagy dobozos termékeket, amiket már régóta tervezett elolvasni vagy meghallgatni.

Nem muszáj mindezt a négy fal között, bár a nagy hidegben olykor a meleg szoba nyújtja a menedéket, de egy kellemes hangulatú kávézó is alkalmas helyszín lehet a tanulásra, olvasgatásra.

Szeret télen is nagyokat sétálni, nagyokat szippantani a kristálytiszta levegőből?

Töltsön fel egy szakmai hanganyagot az okostelefonjára, és séta közben képezze magát! Ugyan jegyzetelni közben nem igazán lehetséges, viszont, ha nem tud választani, hogy mit eddzen éppen, az állóképességét vagy a szürkeállományát, akkor ezzel mindkettőt egy időben kipipálhatja.

Tipp 2#: Vizsgálja felül honlapját és üzleti folyamatait!

Nem tegnap volt, hogy elkészíttette honlapját? Itt-ott bizony már ráncfelvarrásra szorulna? Szánjon egy fél napot a weboldalának átolvasásra, és nézze meg, hogy naprakészek-e az információk! Olvassa olyan szemmel is, hogy a szövegezése megfelel-e a legújabb trendeknek? A látogató fejével gondolkodik? Hozzá szól? Vagy csak egy átlagos cégbemutató található rajta, amin ideje lenne finomítani?

Ne késlekedjen, helyezkedjen el egy forró, fahéjillatú, gőzölgő teával teli kancsó mellé és lendüljön cselekvésbe!

Ha működtet hírlevél rendszert, ellenőrizze le, hogy elég vonzó-e, vagy naprakész-e még az a letölthető anyag, amellyel feliratkozókat gyűjt! Ha van automata hírlevél sorozata is – ha van, kérem, írjon be magának egy piros pontot -, akkor szánjon rá időt és olvassa végig az elemeket!  Vajon aktuálisak még a benne foglaltak? Az ajánlata továbbra is vonzónak mondható a célcsoportja számára?

Termékeihez, szolgáltatásaihoz készített anno egy-egy sales oldalt? Ez se maradjon ki a górcső alól!

A szövegeket nézze végig azzal a szemmel is, hogy logikus-e a felépítése? A mondanivalója tart valahonnan valahova? Egyaránt szól szívhez és észhez? Közérthető és szakzsargontól mentes a nyelvezete? A tördelése kellemes a szemnek, vagy összefüggő szövegből áll, és szinte nincsenek is benne képek és kiemelések?

strategy_k

Tipp 3#: Tervezze meg a következő éves kampányait!

Hiába járunk még csak az ősz derekán, az újesztendő, meglátja, hamarabb eljön, mint gondolná. Ilyenkor nekiveselkedni kitalálni, megtervezni például egy év eleji nyitó kampányt, alvállalkozók után nézni, és legyártatni a kampányhoz szükséges eszközöket, már sok esetben késő. Vagy ha nem, akkor is sok-sok stresszel jár.

Miért okozna magának ilyet?

Inkább szánja rá a nyári napokat, és tervezze meg a következő év marketing és értékesítési tevékenységét! Készítsen forecastot, tervezze meg előre a várható költségeket! Melyik időszak lenne Önnek alkalmasabb erre, mint az, a mostani, „csendesebb”?

Üljön le egy papír mellé, és találja ki meg a hópelyhek megérkezése előtt, hogy milyen új termékkel fog előállni az első negyedévben, és írja meg ennek az értékesítéshez kapcsolódó online vagy postai reklámleveleket is!

Ha új terméket nem is dob piacra, akkor is gondolja végig, hogy van-e olyan szolgáltatása, terméke, amelyet tovább tud fejleszteni. Egy új összeállítású termékcsalád, egy kibővített szolgáltatás, egy friss oktató videó a legnépszerűbb termékéről, egy különleges workshop jó apropó arra, hogy újabb kaput nyisson a leendő és meglévő vásárlói felé.

Tipp 4#: Lássa vendégül a VIP ügyfeleit!

Csak, hogy lássa, én sem vagyok a 0-24 órás robotolás híve, javaslok Önnek kellemesebb, pihentetőbb, szórakoztatóbb dolgokat is: Szánjon egy kis időt a kikapcsolódásra! Persze, ha ezt teszi, akkor próbálja meg úgy csinálni, hogy az a vállalkozásának és maguknak az ügyfeleknek is kedvezzen.

Például: hívja meg a legfontosabb ügyfeleit egy, csak nekik szóló, különleges, és könnyed év végi programra! Rendezhet akár zártkörű VIP bulit, de akár kibérelheti a legjobb páholyokat is egy színházi előadásra.

Itt csak a képzelete és a pénztárcája szabhat határt, de ügyfélkapcsolattól függően ez a program lehet egy exkluzív „zárás után, csak VIP vevőknek” típusú rendezvény a boltjában,  egy kellemes hangverseny, vagy egy meghívás egy kulturális estre, vagy akár egy extrém sport közös kipróbálása is.

Meglátja, miközben Ön is jól érzi magát, ügyfélkapcsolatai is elmélyülnek, és szívet melengető érzés lesz Önnek is, hogy különleges év végi ajándékkal lepte meg ügyfeleit.

Ha a személyes ügyfél kapcsolattartás ilyen formáját nem is tudja megvalósítani, van egy másik tippem is, amivel meg tudja lepni ügyfeleit, és még a konkurenciái közül is ki fog tűnni vele.

Küldjön karácsonyii üdvözletet egy egyedileg készíttetett képeslapon a legkedvesebb vásárlóinak! A legtöbb cég a karácsony előtti időszakban szokott levelet, képeslapot küldeni partnereinek, melyben megköszöni az éves együttműködést.

Az Ön üdvözlete legyen ebben a tekintetben is más, mint a Többieké! Ne egy papír-írószerboltban is kapható, megszokott, tradicionális karácsonyi lapot küldjön!

Tűnjön ki a többiek közül azzal, hogy Ön egyedileg gyártat és terveztet magának képeslapokat, üdvözlőlapokat és borítékokat, és ezeket küldje el partnereinek. S elég rafinált, ezekben már jelezheti előre, hogy jövő évben valami különleges dologra készül – már, ha a fenti, 3-as számú tippemet is megfogadja…

Ezt még mindig nem késő megtennie, terveztesse meg most egyedi céges képeslapját, gyártassa le, címezze meg, és hamarosan már küldheti üzleti partnerei számára! A hatás garantált lesz, partnerei le lesznek nyűgözve.

+1 Tipp: Pihenjen!

Ha Önnek nem a téli-karácsonyi szezon az üzletében a húzó időszak, akkor most jött el az ideje, hogy időt szakítson a pihenésre is! Töltődjön fel, szívja magába a havas táj illatát, gazdagodjon új élményekkel gazdagodjon, ami erőt ad az következő évi nagy pörgéshez.

Olvasson, hallgasson zenét, menjen el egy sítúrára, vagy utazzon melegebb éghajlatra és lubickoljon a tengerben!

A sikeres marketing mellett kellemes pihenést, kikapcsolódást, és vidám perceket kívánok Önnek az év hátralévő időszakára!

Szombati Orsolya

Share This: