Karácsonyi marketing

Szombati Orsolya
online marketing szakértő a sales-akademia.hu és a marketingkivitelezes.hu alapítója

 

 

 

 

Évről évre felröppen a hír, hogy „idén kevesebbet költünk a Karácsonyra”… Ugyanakkor az év legerőteljesebb időszaka ez kereskedelmi szempontból szinte minden vállalkozás életében, hiszen a teljes éves forgalomnak akár a 25-30 %-a is becsoroghat ekkor a kasszába.

Vajon Ön tudja, hogy pontosan mit is keresnek ilyenkor az emberek?

Nem tárgyakat és élelmiszereket, hanem valami sokkal őszintébbet, emberibbet: MOSOLYOKAT. Örömöt a szeretteinknek. A meglepetés varázslatát. Az együtt töltött idő vidám pillanatait.

Ha ezzel a fontos momentummal tisztában van, és sikeresen beépíti a marketing üzeneteibe, akkor az idei év kiemelkedő lehet az Ön számára anyagilag.

Ez egy jó hír, hiszen Karácsony IDÉN IS LESZ! Sőt már eléggé a nyakunkon van, ha belegondolunk. Nézzük akkor, hogy mivel érdemes Önnek is készülnie rá.

Mi lesz 2015-ben a trend a mosolygyárban?

Az elmúlt évek alapján idén is a TOP 5 termék ez lesz a vásárlók körében:

  • műszaki cikkek (telefonok, tabletek, TV-k, háztartási kisgépek)
  • játékok (logikai és építő játékok, babák, társas játékok, modellek)
  • ruházati termékek (és minden kiegészítőjük: cipő, táska, ékszer)
  • kozmetikumok és parfümök
  • könyvek

Természetesen idén is divatosak lesznek az ajándékutalványok, és az élmények ajándékozása is.

Mielőtt belevágunk a részletekbe, szét kell szednem a témát 2 fontos részre, hiszen lehet, hogy az Ön vállalkozása nem termékeket forgalmaz, hanem szolgáltatásokat nyújt, vagy éppen B2B körben tevékenykedik.

A B2C szolgáltatások (kozmetika, étterem, szállás) számára az egyik legjobb megoldás ennek az időszaknak a marketingjére, ha bónuszokat ajánl fel kiegészítésként. Fontos tudni, hogy sokan nem csak az árengedményekre hajtanak ilyenkor, így nem kell feltétlenül rontania a profitot, csak azért mert „Karácsony van!” . Adjon inkább ajándékot, extra szolgáltatásokat „Special Xmas Edition” kiadásban.

Ha az Ön szolgáltatásai, termékei semmilyen módon nem kapcsolhatóak az ünnepi vásárlási lázhoz, a célcsoportja üzleti kör (B2B), akkor érdemes azt kiemelnie a december elejéig tartó időszakban, hogy Ön még a nagy hajtás előtt segít elintézni az üzleti ügyeket, hogy az ünnep valóban meghitt és békés lehessen.

Hogyan készítheti fel a vállalkozását, ha olyan termékeket forgalmaz, amelyeket most keresni fognak a vásárlók?

Az előkészítés fázisában, azaz most kezdje el megtervezni az ünnepi designt a honlapjára, üzletébe. Kezdjen el a kommunikációjába belecsempészni ötleteket, tippeket, hogy kinek mit érdemes ajándékba vinni majd, így a drágább termékekre van idő spórolni. Ezt blog cikkekkel, ajánlókkal, Facebook posztokkal is megteheti, de akár a hírleveleibe is elkezdheti emlegetni a közeledő ünnepet.

Nagyon hatékony lehet egy webáruház részére, ha készít egy ajándékválasztó tesztet, ahol néhány alapadat megadása után releváns lehetőségeket nyújt a rendszer (pl. az ajándékozott kora, neme, hobbija és a ráfordítandó összeg meghatározásával). Most még van arra idő, hogy ezt profi módon lefejlesszék az IT-s kollégái. Fontos, hogy az alkalmazást meg lehessen osztani a közösségi felülteteken, így több emberhez eljut az alkalmazás, így terelve forgalmat a webshopba, vagy éppen az üzletébe.

 

Business man flying goldfishes from one to another

Mivel a november-december már óriási reklámdömpingben telik, ezért ki kell tűnnie a tömegből valahogyan:

  • egyedi karácsonyi garanciákkal (pl. A Mikulás viszi házhoz a meglepetést, Karácsony előtt garantáltan házhoz szállítva, extra hosszú csere lehetőség)
  • tematizált termékkörökkel, pl. Nagymamáknak ajánljuk, vagy ajándék ötletek 500 Ft alatt..)
  • bónuszokkal (pl. egy műfenyő, hogy a fa után már ne kelljen rohangálni, egy ajándék vacsora utalvány, vagy egy nyereményjáték)
  • nyújtson sokrétű segítséget az ünnepi készülődéshez, akár szélesebb körben, mint az Ön termékpalettája: pl. egy ünnepi menüsorral: bevásárló listával, check listával, hogy mit ne felejtsen el elintézni Karácsony előtt,
  • tegye élménnyé a vásárlást (pl. ha üzlete van, akkor egy kis welcome drinkkel, vagy a kasszánál egy bonbonnal)
  • készítsen a sláger termékekről bemutató videót, cikket

Az ajánlatainál törekedjen arra, hogy egyszerűek, könnyen megjegyezhetőek legyenek. Ez is segíti abban, hogy az Ön akciója maradjon meg a vásárló emlékezetében. A legjobb, ha az ajánlat vizuálisan is szemléltetve van (pl. egy kép az ünnepi csomagról, ami össze van már készítve, nem pedig csak egymás mellé szerkesztve a termékek).

Ha kigondolta az ünnepi ajánlatokat, designt és elkészült az ajándékválasztó segédlete is (ami lehet egy offline kérdőív is, amit a vásárlók kitöltetnek, és ez alapján a kollégák segítenek az ötletelésben), akkor elkezdheti felépíteni a marketing kampányt.

Azt javaslom, hogy első lépésként egy egyszerű kis piackutatással mérje fel, hogy a vásárlói mit keresnek, és szegmentálja őket csoportokra:

  • kor és nem szerint (pl. gyereke és tinikà kis zsebpénzzel, szülők, egyedülállóak)
  • ki mennyit szeretne idén összesen költeni
  • hány embert fog megajándékozni
  • nagyjából mennyit szán egy ajándékra
  • mit keres most: árakció, luxus termék, gyors és kényelmes kiszolgálás..

Ezek alapján specializálhatja az e-mailes és hirdetési kampányait a különböző célcsoportok igényeire. Ha így készíti elő a kampányt, akkor sokkal kevesebb lesz a leiratkozója és a konverziók száma is szépen fog növekedni az ünnepi időszakban.

Mire figyeljen még oda a karácsonyi kampányánál?

  • Mivel mindenki rohangál az ajándékok után, kiemelten figyeljen oda az időzítésre, hogy mikor küldi ki a leveleit, illetve mikor futtatja a hirdetéseket. A felnőttek nagy része napközben a munkahelyén tervezi meg a bevásárlást, meglepetéseket, így őket célszerű napközben keresni.
  • Mindenki más-más termékeket keres, így javaslom, hogy a hírleveleiben és a hirdetéseiben ne csak termékeket kínáljon, hanem az ajándékválasztó alkalmazását, tesztjét is mint egy csali anyag, ami segít a választásban.
  • Számoljon azzal, hogy az ünnepekre már novemberben lázasan készülnek az emberek, tervezzen bátran hosszabb kampányokat. Természetesen ne csak ajánlatokkal keresse meg ilyenkor a listáját, hanem küldjön nekik tippeket, cikkeket, Pinterest táblák linkjeit, ahonnan inspirálódhatnak, kommunikálja feléjük, hogy a Karácsony a mosolyról, a szeretetről szól, nem a bevásárló szatyrokról.. J
  • A megnövekedett e-mail dömping miatt be kell vállalnia kicsit merészebb tárgysorokat Pl. „Név, Te vajon elég jó voltál idén?” „Név, Te is az utolsó pillanatra hagytad a nagy bevásárlást?” „Kiürültek a boltok polcai?”

Az e-mailhez hasonlóan a közösségi felületein is kommunikálhatja ezeket az üzeneteket párhuzamosan, így több csatornán elérve őket. Használja ki a remarketingben rejlő lehetőségeket, amelyek ebben a szezonban különösen sikeresek lesznek.

Merítsen bátran Ön is ezekből a tippekből, és legyen kiemelkedően sikeres az idei utolsó negyedéve!

Kellemes Karácsonyi készülődést kívánok!

 

Szombati Orsolya

személyiség-tipológus, a Profonte Management és Sales Akadémia alapítója

Share This: