Marketingtervezés 2016-ra

Szombati Orsolya
online marketing szakértő a sales-akademia.hu és a marketingkivitelezes.hu alapítója

 

 

 

 

Az év utolsó hónapjában az elmúlt év eredményeinek áttekintése és a jövő évi tervek elkészítése a cégvezetők legfontosabb feladata. Ki kell jelölni az azt az útvonalat, amelyen a vállalkozását tovább szeretné építeni, növekedni. Ez egy nagyon nehéz feladat.

Számos nem várt tényező akadályozhatja, vagy éppen gyorsíthatja a tervek megvalósulását, így Önnek ilyenkor egy jós tehetségével kell megtalálnia azokat a célokat, amelyek reálisak a jövőre nézve.

Mi is a marketingtervezés?

Egy olyan üzleti terv, ami meghatározza, hogy a jövő évi marketing kommunikációja milyen piaci szegmenseket, milyen üzenettel célozzon meg, hogy azok a lehető legnagyobb értékesítési volument érjék el.

A marketing feladatok megtervezésénél fontos, hogy lássa előre:

  • milyen új termékeket, szolgáltatásokat szeretne bevezetni,
  • mi az, amit esetleg le kíván venni a palettáról,
  • milyen csatornákon szeretne kommunikálni a vásárlói felé (meglévők és újak)
  • mit szeretne az ügyfelei részre mondani

Tudom, hogy ezeket elsőre nagyon nehéz lehet meghatározni, mégis érdemes ezzel egyfajta keretet adnia a tervezéshez.

 

Milyen lépésekből építse fel a tervezést?

  1. A részletes tervezést kezdje Ön is azzal, hogy meghatározza a szervezeti célját a marketingnek (pl. a piaci részesedés növelése x%-kal)
  2. Ezt követően ki kell tűznie az adott év misszióját, mi az, amit szeretne kommunikálni az ügyfelei részére, milyen előnyöket nyújt a hasonló termékek, szolgáltatások között, és mely szükségleteket elégíti ki a vállalkozása. Ezek határozzák meg a kommunikációjának alapelveit.
  3. Helyzetelemzés. Vizsgálja meg az eddigi eredményeket, készítsen egy SWOT analízist, ami feltárja a javítandókat és a lehetőségeket, amerre el tud indulni a részletes operatív tervezés során.
  4. Készítse el a hosszú távú stratégiát, ennek csupán nagyvonalakban kell tartalmaznia az Ön céljait, és a becsült eredményeket, amelyeket vár. Itt érdemes olyan célokat megjelölni, mint egy-egy piaci szegmensben az eladás növelése, egy új image felépítése, vagy egy termékbevezetés.
  5. Erőforrás tervezés. Ennél a pontnál már ki fogja tudni fejteni részletesebben, hogy mely céljaihoz milyen eszközökkel anyagi, emberi és eszközforrással fog eljutni.

 

A tervezés során a fokozatosság fogja Önt is segíteni abban, hogy egy jól használható marketingtervet tudjon készíteni.

Az első lépések nehéznek tűnhetnek: a nagy célok meghatározása, amelyek nem túlzóak és nem is bátortalanok. Ha ezeket reálisan tudja kitűzni, akkor a tervezés során látni fogja, ahogy egyre részletesebbé válik a stratégiája, hogy elérhetőek-e vagy sem.

Ha úgy látja, hogy a kezdeti vállalása túl nagy erőfeszítést igényel, gazdaságtalanul sok erőforrást igényel: kis átalakítással, néhány egyszerűsítéssel, kisebb vállalásokkal ezeket elérhetővé tudja tenni.

A marketing egy folyamatosan változó szakma, napról napra születnek újabb eszközök, amelyek akár karnyújtásnyi közelségbe tudják hozni Önnek a legnagyobb céljait is. Éppen ezért a tervezés során azt javaslom, hogy hagyjon rá tartalékokat (anyagi és emberi erőforrást elsősorban), hogy ezeket az új eszközöket ki tudja próbálni. Legyen a munkatársainak kapacitása megtanulni új dolgokat, hiszen a fejlődéshez folyamatosan képezni kell önmagukat.

Sőt, ha teheti, még egy tartalékot képezzen a tervezés során: a lehetőségekét. Egy rendezvény, egy váratlan szereplés, egy nem tervezett új termék bevezetése, hogy ne kelljen más forrásokat elvennie fontos területekről.

 

Bízom benne, hogy ez a rövid útmutatás Önnek is segítséget nyújt a jövő év megtervezésében, és egy sikeres új évnek néz majd Ön is elébe!

 

Szombati Orsolya

személyiség-tipológus, a Profonte Management és Sales Akadémia alapítója

Share This: