Melyik marketing eszköz mire való? – 1. rész

Szombati Orsolya
online marketing szakértő a sales-akademia.hu és a marketingkivitelezes.hu alapítója

 

 

Ha Ön is foglalkozik a vállalkozása sorsával, akkor fontos tudnia, hogy milyen marketing eszközök támogathatják az értékesítési folyamatait, és azokat hogyan tudja hatékonyan használni.

Ehhez szeretnék egy kis iránymutatást adni, hogy milyen lehetőségek léteznek, azok mire hasznosíthatóak, hogyan tudják a legjobban segíteni a cége fejlődését.

Első körben 3 nagy témakörre bontom a fontosabb eszközöket.

blogorsitablazat

A klasszikus offline eszközök már régóta ismertek. Drágább, mint az online eszközök (mert anyag- és terjesztési költséggel is számolni kell) kevésbé nyomon követhetőek az eredmények. Eredményességük a nagy tömegű szórással növelhető. A nyomtatott anyagok közül a szórólapoknak, prospektusoknak manapság elsősorban a rendezvények támogatásában van döntő szerepe. Például, ha egy kiállításon mutatkozik be az Ön cége, akkor a standot meglátogatók számára egy névjegy és egy prospektus adható az ÖN termékeiről/szolgáltatásait, amit magával tud vinni az érdeklődő.

A nyomtatott sajtóban történő hirdetések szintén nehezen mérhetőek eredményességben. Ennek javítására jó lehetőség, ha a hirdetés egy kupont tartalmaz, ezzel mérhetővé téve az eredményességet. Ezek a hirdetések aktívan tudják növelni az értékesítése volumenét. Érdemes megvizsgálni a lehetőségét az alkalmazásnak, ha például az Ön vállalkozásának van üzlethelyisége, ahová betérhet a vásárló a kuponjával. A következő lépés pedig, hogy a kuponos vásárló kosárértékét emelje egy rátermett értékesítője, vagy éppen Ön.

A plakátok, az óriásplakát hirdetések, a TV és rádió reklámok a brand építésben játszanak elsődleges szerepet, hiszen a szemlélő nem tudja kézbe venni, elvinni magával. Egy ilyen hirdetéssel sokszor kell találkoznia a leendő vásárlónak, hogy tudatalatti szinten megszülessen a vásárlási vágy. Ehhez nagyon nagy sűrűségben kell találkoznia a hirdetéssel, ami jelentős anyagi befektetést igényel, és az eredményesség szinte mérhetetlen, hiszen nagyon kevés olyan ügyfele lesz, aki meg fogja tudni mondani, hogy hol látta vagy hallotta az Ön hirdetését, mert nem tudatos szinten emlékszik rá.

A következő nagy témakör a PR. A PR elsődleges feladata a cég ismertségének növelése, ezt tömegmédián keresztül teszi. Azaz a televízió, a nagy látogatottságú gyűjtő hírportálok, rendezvények az elsődleges PR csatornák. Ezek általában nem az értékesítési volument fogják Önnek növelni, hanem a szakértői státuszt, az ismertséget, a kiemelkedést a konkurensei közül. Presztízs értékű megjelenések. PR cél lehet az Ön cégét bemutatni arról az oldaláról, hogy mit tesz a környezetért, a közösségért, milyen speciális megoldással szolgál egy adott problémára. Amennyiben szeretné, ha széles körben ismernék a vállalkozását érdemes megkeresni azokat a PR megjelenési lehetőségeket, amelyek az ÖN célcsoportja számára kommunikálnak.

Napjainkban a marketing eszköztár óriási fejlődésen ment át. Az új, online eszközök soha nem látott változatosságot és elemezhetőséget adnak számunkra.

Hand drawing Website Marketing concept with white chalk on blackboard.

Talán már Önnek is van honlapja. Az egyik legalapvetőbb eszköz, hogy az internetes keresőben találatként Önt is felhozza. A weboldal számos egyéb lehetőséget is magában rejt– blogolási lehetőség, hírlevél feliratkoztatás (csalival vagy minta termékkel), sales videók, webshop az azonnali értékesítéshez. Manapság a honlap az egyik legalapvetőbb marketing eszköz. Segítségével érdeklődői és vásárlói adatbázisokat építhet, amelyekkel hosszú távon kapcsolatban maradhat, és élettartam nyereséget generálhat a költséges marketinggel megszerzett vásárlókból. Ha szeretné, hogy a vevői visszatérjenek, és újra vásároljanak Öntől, mindenképpen hírlevelezzen a számukra rendszeresen.

A hírlevél nem egyenlő az állandó akciós ajánlattal, ha csak ajánlatokkal bombázza a feliratkozóit, hamar elkezd majd csökkeni  a lista mérete és hatékonysága. Adjon értéket a feliratkozóinak, tegye számukra élménnyé a lehetőséget, hogy megkapják az Ön rendszeres hírleveleit.

Használja aktívan a honlapját, ne csupán egy katalógus oldal legyen. Frissítse a tartalmakat rendszeresen, optimalizálja mobil eszközökre is, írjon blogot a vállalkozása profiljához kapcsolódó témákban, a termékeiről, szolgáltatásairól. Ez nagyon hasznos a kereső optimalizáció (SEO) miatt is. Ha a honlapja tartalmas, az olvasó számára releváns és érdekes tartalmakat nyújt, akkor a Google a természetes találatok (ingyenes) között előre fogja Önt rangsorolni, így juttatva kvázi ingyen megszerzett vásárolókhoz.

Marketing eszközöket bemutató bejegyzésem második részéhez kattintson!

Share This: