Milyen szempontok alapján válasszon marketing alvállalkozót?

Szombati Orsolya
online marketing szakértő a sales-akademia.hu és a marketingkivitelezes.hu alapítója

 

Kisebb és nagyobb cégek életében egyformán fontos döntés, hogy ki legyen az az alvállalkozó, aki segít a cége marketingjében.

Ma már annyi ága van a marketingnek, hogy egyszerűen követhetetlen. Így ha naponta tanul újabb és újabb kunsztokat, akkor is gyakran érezheti úgy, hogy elmegy Ön mellett a marketing világa.. hiszen:

  • ott a social média, ahol nagyon gyorsan változnak a hatékony kommunikációs technikák
  • vagy az e-mail marketing és az e-DM kampányolás önálló tudománya, hogy ne teleshopos tuszkolás, hanem értékes tartalom menjen a listájának
  • az online hirdetések (Adwords, Facebook, Remarketing..) naponta változó világa
  • a honlap design és tartalomépítés újabbnál újabb trendjei
  • a PR csatornák kuszasága
  • a videókban rejlő kiaknázatlan lehetőségek

A Marketing kivitelezés üzletágunk ügyfeleitől sokszor hallom azt, hogy imádnak vállalkozni, hiszen végre a maguk urai lehetnek, azt csinálnak, amihez a legjobban értenek, amit szeretnek.. vagyis inkább egy darabig így volt… aztán a fejlődéshez szükség volt valamire. A marketingre, hogy ne csak túléljenek, hanem növekedjenek is. Ezért kerestek kivitelezőt..

Hiszen ez nem egy egyszerű szakma. Folyamatosan változik újabb és újabb eszközök állnak rendelkezésre és azon kapja magát az ember, hogy még ha szeretne, akkor se nagyon tud a fejlődéssel lépést tartani a tanulásban, viszont egyre kevesebbet foglalkozhat azzal, amit igazán szeret a vállalkozásában.

Ott, ahol a fejlődés még nem engedi meg, vagy éppen csak projekt jellegű a feladat nem lehet felvenni egy önálló embert a feladatra. Nem tölti ki a munkaidőt, az pedig a legtöbb vállalkozás számára luxus, hogy unatkozó munkavállalókkal töltse fel az irodát.

Ilyenkor jön a klasszikus dilemma, hogy „Rendben, vegyünk fel egy alvállalkozót. De hogyan döntsem el, hogy ki lesz rá alkalmas?”

Keresni kell. A legegyszerűbb talán az interneten, de ma már a marketing alvállalkozó kulcsszóra több százezer találatot fog kidobni a Google.

Mindig több jelöltet állítson, hiszen egy szépen elkészített weboldal, és egy jó találati helyezés a keresőben még nem garancia rá, hogy valóban az igazit találta meg!

Érdemes kikérni üzleti partnerei véleményét is, hátha tud valaki ajánlani megfelelő szakembert, de ne feledje az ajánlás még nem garancia arra, hogy Önnek is be fog válni a kivitelező!

A klasszikus megközelítés szerint vizsgálja meg, hogy:

  • valós, számlaképes vállalkozások-e?
  • nézze meg a tevékenységi köreiket, a honlapjukat, hogy lássa kompetensek-e a feladatra, felkelti-e az Ön érdeklődését a stílusuk, ahogyan írnak, érdekes, értékes tartalmakat osztanak-e meg, vagy csupán egy árlistát tartalmaz a weboldaluk..? Ebből láthatja, hogy valóban értenek-e a marketinghez.
  • nézze meg a referenciáikat
  • tegye egyértelmű, jogilag is tisztázott keretek közé a lehetséges együttműködés feltételeit és az elvárásokat, hogy mind a két fél tudja a lehetőségeit és a kötelezettségeit a munka elvállalásához

strategy_k

„Egy hajóban evezünk”, de honnan tudhatom, hogy vajon egy irányba is?

Ahhoz, hogy az irány megegyezzen az Ön érdekeivel, olyan munkatársra van szüksége, aki nem csak elvégzi határidőre a munkát, és ír róla egy szép jelentést, hanem olyanra, aki valóban törődik az Ön sikerével.

Manapság a szakmai rátermettség csak egy szempont az együttműködéshez. Hiába zseni valaki a szakterületén, ha emberileg nem jön vele ki, nem tudnak hatékonyan kommunikálni, nem érzi azt, hogy fel tud rá nézni és el tudja fogadni a szakmai véleményét, javaslatait, akkor komoly akadályok gördülhetnek a sikeres együttműködésük útjába. Ezért mindig legyen körültekintő, ne csak ár alapján döntsön.

Honnan tudhatja, hogy az alvállalkozóját nem csak a számlájának átutalási időpontja érdekli?

  • Talán az egyik legfontosabb ismérv, az emberi kapcsolat. Egy személyes beszélgetés során Ön azonnal láthatja, hogy rokonszenves-e a kivitelező, vagy el sem tudja képzelni a közös munkát vele.
  • A közös ötletelés arra is módot ad, hogy kiderítse, tud-e a jelöltje az Ön fejévvel gondolkozni, képes-e sajátjának tekinteni a bizniszét és mindent elkövetni a sikerért.
  • Ha előzetesen szimpatikusnak érzi a külsős marketingest, nyugodtan kérjen referenciákat, akiket felhívhat és megkérdezhet a közös munkáról, milyen tapasztalatai voltak másoknak a jelöltjével.
  • Készítsenek akár egy próba munkát, hogy láthassa tud-e az Önéhez hasonló stílusban kommunikálni- hiszen ahhoz van szokva a listája, a követői, így egy éles stílusváltás mindig furcsán hat. Érdemes olyat keresnie, aki „kaméleonként” képes belebújni az Ön szakmájába, stílusába.

 

A referenciák esetében, ne csak elkérje a kontaktot, hanem bátran vegye is fel vele a kapcsolatot. Az alábbi kérdéseket érdemes feltenni a korábbi megbízóknak mindenképpen:

  • Mióta dolgoznak együtt az adott kivitelezővel?
  • Milyen jellegű munkákat bízott eddig rá, és ezek milyen (elmondható) eredményekkel jártak?
  • Mennyi idő alatt lett látható, érezhető eredménye annak, amit csinál?
  • Milyen a kivitelező általános hozzáállása az üzlethez? Noszogatni kell, vagy csak kettőt pislog és már készen is van a munka, amit kér tőle?
  • Mit mondanak a SAJÁT ügyfelei? Mennyire elégedettek az eredménnyel? (Többen olvassák? Jobban élvezik a hírleveleket? Nagyobb lett a vásárlási kedv?)
  • Kap-e munkaóra elszámolást, azaz pontosan tudja-e, melyik tevékenységre mennyi időt fordított a kivitelező?
  • Átbeszélik-e rendszeresen a statisztikákat is?
  • Szokott-e készíteni A/B teszteket?
  • Javasol is, vagy csak „végrehajt”?

Figyeljen arra is, hogy őszintének hat-e a beszélgetés vagy csupán a kivitelező egy kedves barátja számát adta meg, mint referencia. Ha módja van rá, a honlapon talált referenciák közül Ön döntse el, hogy kihez kér elérhetőségeket.

A választás során győződjön meg a szakmai képességek mellett mindig az emberi tényezőkről is, hiszen ez a sikeres együttműködés alapja. Bátran tegyen több próbatételt a jelöltek elé, hiszen a marketing a vállalkozásának az az alappillére, ami a bevételeit a leginkább befolyásolja.  Ha rossz, gyenge akkor a vállalkozása nem tud fejlődni, így komoly anyagi veszteségeket okoz Önnek.

Kívánom, hogy találja meg a legjobb kivitelezőt a cége számára!

 

Szombati Orsolya

személyiség-tipológus, a Profonte Management és Sales Akadémia alapítója

Share This: