Mit posztoljon a cége a Facebook oldalára?

Szombati Orsolya
online marketing szakértő a sales-akademia.hu és a marketingkivitelezes.hu alapítója

 

Naponta jelennek meg újabb és újabb írások arról, hogy mit kezdjen egy cég a Facebookkal. Összességében azonban úgy látom a mi ügyfeleinknél is, hogy ez ettől a sok információtól még mindig nem egészen tiszta. Holott, az üzleti Facebook oldalának kommunikációs minősége döntő befolyással bír az Ön hirdetési költségeire. Egy olyan nagy táború oldal, – ahol csak elvétve akadnak olyan követők, akik a vásárlói célközönségbe tartoznak -, óriási pénzeket égethet el azzal, hogy azoknak is próbál hirdetni, akiket teljesen hidegen hagy az oldal üzleti témája, mert ők csak a cuki dolgokért lájkolták azt.

Van az az alapelv, hogy a közösségi médiát szórakozásra, kapcsolattartásra használják a felhasználók és pont. Ha Ön is így gondolja, akkor egy percet szánjon rá, és gondolja át:

  • Melyik nap olvasott el egy új cikket valamelyik platformon, ami a cégvezetéssel, profit növeléssel kapcsolatos?
  • Melyik nap keresett rá egy izgalmas új termékre, amelynek a hirdetésével találkozott a Facebookon?
  • Mikor lájkolta az egyik szolgáltatója oldalát? (akár magánemberként, akár céges partnerét?)
  • Hány órája pillantott rá utoljára az egyik erős konkurensének a közösségi oldalára?

Biztos vagyok benne, hogy ebből a 4 kérdésből mindre tud válaszolni. Ebből is látszik, hogy az emberek nem csak szórakozni járnak a közösségi oldalakra. Tudom, most Önben is jogosan merül fel az ellenérv, hogy „de én vállalkozó vagyok, nekem ezt muszáj…” Szeretném megnyugtatni: a beosztottjai szintén lájkolnak oldalakat, megnéznek hirdetéseket, elolvasnak cikkeket.  Ha látnak egy klassz új bútort az egyik ismerősüknél megosztva, aki még azt is oda linkeli a kép alá, hogy honnan vásárolta az adott darabot, akkor biztos, hogy meg fogja nézni a linket (ami lehet hogy épp az Ön honlapjára mutat!). Mert nem érzi nyomulásnak! Számára ez vagy egy kikapcsolódás „hoppá, találtam valami érdekeset”, vagy egy probléma, amire „jé, szembe jött a megoldás”.

networking_k

Tehát az Ön cégének az a dolga, hogy ezt a két elemi igényt kiszolgálja a kommunikációjával. Ha ezekkel fogja meg a követőjét, akkor szinte biztos lehet benne, hogy csak idő kérdése, és a rajongóból vásárló lesz!

Hogyan valósítsa ezt meg?

Folyamatosan frissülő célzott üzenetekkel. A cuki cicás posztok igaz, hogy nagyobb aktivitást tudnak elérni esetlegesen, de át kell gondolnia 3 fontos kérést mielőtt ezt posztolja:

  1. Belefér az üzleti kommunikációjába ez a cukormáz, sallang tartalom?
  2. Hoz valamilyen hasznot a cégének? (mert a lájk köztudottan nem fizetőeszköz.. nincs vásárlóértéke)
  3. Mennyi idejét rabolja el feleslegesen?

Azonban, ha össze tudja kapcsolni a vállalkozása üzenetével, akkor bátran jöhetnek akár a cicás képek is. Íme pár példa:

pl., ha Ön túra bakancsokat árul, akkor a szomorúszemű Csizmás kandúros kép adja magát egy olyan felirattal, hogy: „Vajon lesz nekem is kényelmes új Mountain túrabakancsom a mostani toprongyos helyett?”

Vagy, ha Önnek étterme van, akkor Garfield képe mellé nyugodtan írja, ki, hogy „A város legjobb lasagne-je miatt jár hozzánk Garfield is, a kedvenc törzsvendégünk!”

Csak kell egy jó pont, ahol össze tudja kapcsolni a szolgáltatását vagy a termékét az organikusan is vírusosabban terjedő témával.

(Ha nagyon jó az organikus terjedése, akkor pedig érdemes lehet kiemelni is a bejegyzést…)

Mit érdemes posztolni a céges oldalra, hogy növelje a bizalmat, megismertesse a termékeit, kétirányú kommunikációt tudjon folytatni a célcsoportjával?

  • blog cikkeket, amelyek bemutatják a cége életét, a termékek használatát, strapabíróságát és, amelyek tartalmaznak feliratkozási lehetőséget, csali anyagot. Ha már sikerül olvasókat áthozni a közösségi felületről a saját honlapjára ragadja meg az alkalmat és kérje el az e-mail címüket.
  • rövid termékleírásokat jó minőségű fotókkal/ videó bemutatók önről, munkatársairól és a cégéről (A videóknál érdemes szem előtt tartani, hogy a Facebookra feltöltött videók jobb organikus elérést kapnak, mint a belinkelt videók)
  • referenciákat – ugye Ön is szenvedélyesen gyűjti őket?
  • videókat a cég mindennapjairól, mint pl. hogyan jutnak el Önhöz a vásárlók? Például tömegközlekedéssel, merre menjenek az iparterületen, vagy az irodaházban.
  • szolgáltatásokat bemutató videókat
  • témába vágó cikkeket olyan forrásokból, amelyet Ön szívesen megoszt
  • villámtippeket
  • ha gasztronómiában utazik, akkor kedvenc recepteket (amelyekhez például felhasználható az Ön terméke) vagy akár a heti menüsort gusztusos étel fotókkal,
  • rendezvény naptárakat
  • a munkatársak bemutatását
  • extrém, meghökkentő, vicces felhasználási módjait a termékének (pl. egy vicces lábtörlő bemutatása, mint egy zászló, vagy egy romantikus ajándék..)
  • nyeremény játékokat releváns nyereményekért (a termékeiért, a szolgáltatása próba lehetőségéért, vagy a keresztmarketing partnereinek a termékeiért, ahol azonos a célcsoport), hogy ne híguljon fel a rajongói tábora a potyázókkal, hiszen az drágítja a hirdetéseit és csökkenti az hasznot termelő elérést
  • kuponokat, amelyeket a honlapjáról tölthetnek le e-mail címért!
  • könyvajánlókat, ami az Ön témakörében érdekes lehet a vásárlója számára (tehát napelem forgalmazóként, ne ossza meg az anyagismereti alapműveket, amelyek alapján megfelelő reagenseket tud majd választani a mono-kristály növesztéshez a kedves ügyfele, mert kukkot sem fog belőle érteni)
  • életképeket, például mi történt a vállalkozásban ezen a héten? Min dolgoznak éppen? Hogyan dolgoznak?
  • kikérheti a szószólók véleményét a termékfejlesztéssel kapcsolatban, milyen igényei vannak a vásárlóknak?
  • aktualitásokat a cég életéből, pl. milyen rendezvényen találkozhatnak Önökkel személyesen is, milyen díjat, elismerést kaptak? Hol jelent meg Önökről cikk vagy interjú?
  • új szóróanyagok, prospektusok megérkezéséről érdekesen beállított fotókat

Bízom benne, hogy ez a 15 tipp már adott egy kis támpontot Önnek is, hogy miről kommunikáljon a közösségi oldalon. Fontos, hogy minden posztnak legyen egy célja:

  • bizalomépítés (pl. a munkatársak bemutatása, referencia)
  • forgalom terelés a weboldalára (pl. vásárlás, kupon letöltés, nyereményjáték)
  • vásárlói elégedettség növelése (termék videók, nyílt órák- amikor minden kérdésre azonnal válaszolnak)
  • szakmai rátermettségének a bizonyítása (releváns blog cikkek, könyvajánlatok, villámtippek)

Időt, energiát, pénzt és értékes munkaerőt pazarolni a közösségi médiára csak azért, hogy „legyen valami az oldalon” nem szabad. Ha Ön olyan tartalmat készít, aminek nem tudja világosan meghatározni, hogy melyik üzleti célját szolgálja: ne tegye közzé! A követői is érzik a céltalanságot, a strukturálatlanságot és ezzel csak lerontja a kommunikációja minőségét, ami döntő befolyással bír a hirdetési költségeire is.

Kommunikáljon a közösségben is a vállalkozása céljai szerint!

 

Szombati Orsolya

személyiség-tipológus, a Profonte Management és Sales Akadémia alapítója

Share This: