Mit tegyen, mielőtt fejest ugrik egy új ötletbe?

Szombati Orsolya
online marketing szakértő a Profonte Management Akadémia alapítója

 

 

 

 

2016. április 1.

Ahhoz, hogy a vállalkozása hosszútávon sikeres és fejlődőképes legyen, innoválni kell. Új termékeket, szolgáltatásokat kell fejleszteni, hogy vásárlói igényeit folyamatosan ki tudja elégíteni.

Az egyik kedvenc példám erre az Amazon. Nagyon jó meglátás volt már a cég megalapításakor is, hogy ők az olvasást értékesítik, nem a könyveket. Éppen ezért a vásárlóik igényeivel együtt tudták fejleszteni a termékrepertoárjukat és a mai napig az egyik legsikeresebbek a könyvértékesítésben.

Időben felismerték, (hiszen folyamatosan kutatták a piacukat) hogy az emberek már nem könyveket akarnak cipelni magukkal, hanem a kütyüiken szeretnének olvasni, amelyeken akár egész könyvtárak is elférnek.  Éppen ezért a termékfejlesztés iránya az e-book lett, és a hozzá szükséges eszköz megszerzése, saját márkásítása (Kindle).

Ahhoz azonban, hogy ez az innováció ne döntse romba a céget, muszáj volt tesztelni, kutatni a piac igényeit.

bisnode, fejes

Gyakran megesik velünk, vállalkozókkal, hogy új ötletünk támad, amiből óriási bevételt, új piaci szegmensek meghódítását reméljük. Éppen ezért fontos, hogy mielőtt Ön is fejest ugrik a megvalósításba, derítse ki, mennyire életképes az elképzelése!

Hogyan teheti ezt meg?

  • klasszikus piackutatással
  • mélyinterjúkkal a legjobb vásárlói körében
  • közösségi finanszírozási projekt keretében

A hagyományos piackutatás egy viszonylag könnyű eset, ezt telefonon, személyesen vagy online megteheti vásárlói, vagy célpiaca körében.

Fontos, hogy itt csupán annyi információt adjon ki az innovációról, ami a megértéshez szükséges, de nem leplezi azt le teljesen. Itt, ha nyitott kérdésekkel interjúvolja meg a célszemélyeket, könnyen lehet, hogy a fejlesztéshez egészen új perspektívákat, szempontokat kap tőlük. A kérdőív akkor lesz hatékony, ha azt mutatja meg a vásárlójelölteknek, hogy hogyan változtatja meg az életüket az új terméke, és a mivel-t kissé homályba burkolja. Mutassa meg, hogy hogyan lesz könnyebb, gyorsabb, egyszerűbb, fájdalommentesebb, szórakoztatóbb, hatékonyabb az életük.

A piackutatást nagy mintán tudja megcsinálni, nagyobb célcsoport-targetálással, éppen ezért azt is jól megmutatja, hogy van-e piaci igény a termékre. Ehhez képest a mélyinterjú egy sokkal kisebb mintán elvégezhető, specifikusabb kutatási mód.

Itt csupán a kezdő pont adott, nem kell egy adott tematika szerint kikérdeznie minden résztvevőt. A mélyinterjúk folyamata, végpontja egészen különböző lehet. Ez a módszer akkor lehet igen hatékony Önnek is, ha még nincs konkrét termék az innováció mögött, csupán egy elképzelés, egy halvány körvonal, hogy milyen problémára keres megoldást.

A mélyinterjú a viszonylag kis számú minta miatt kevésbé ad képet arról, hogy a termék piaci kereslete mekkora lesz, viszont nagyon jó támpontokat ad a fejlesztés mikéntjéhez.

A harmadik módszer egy közösségi finanszírozású projekt elindítása. Külföldön már bevett szokás, hogy startup cégek, feltalálók, vagy akár évek óta működő cégek ily módon mérik fel a piaci igényt az adott termékre/szolgáltatásra, mielőtt pénzt költenének a megvalósításra.

Social-banking-pic-737x350

Az üzleti modell története az 1800-as évekig nyúlik vissza, amikor is Pulitzer az újsága olvasótáborát kérte fel, hogy a Szabadság-szobor talapzatának befejezéséhez hiányzó összeget adják össze. Ez a felhívás több, mint 125.000 embert mozgatott meg a jó ügy érdekében.

Vannak olyan oldalak, ahová Ön is fel tudja tenni innovációját. Ha az emberek támogatják a megvalósulását pénzadományokkal, akkor könnyebben tudja megvalósítani, és azt is jól láthatja, hogy a kezdeményezése piacképes-e.

Ezeken az oldalakon lehetősége van különböző támogatói csomagok meghatározására, illetve meg kell adni a célt, hogy mennyi pénzt szeretne összegyűjteni a projektre, és ezt mennyi idő alatt.

Erre az egyik legismertebb az Indiegogo portál, ahol számtalan üzleti innovációt támogathat, illetve elindíthatja a saját projektjét is. Hazai vonalon a www.adjukossze.hu az egyik legismertebb, főként civil kezdeményezéseket tömörítő portál.

Természetesen – ha ilyen kampányban gondolkozik – fontos tudnia, hogy Önnek is népszerűsítenie kell a közösségi finanszírozási projektjét, hogy eljusson a célpiacához a híre.

Tesztelje le a piacát valamelyik módszerrel minden esetben, mielőtt súlyos anyagi és emberi erőforrásokat áldoz egy új termék/ szolgáltatás/ vállalkozás beindítására.  Ráadásul ezek a módszerek már előre felcsigázzák a célpiacot, így ha jó a termék, alig fogják várni, hogy végre elérhetővé váljon!

Építse beruházásait valós piaci igényekre, és akkor garantáltan megtérül a befektetése!

Sikeres termékfejlesztést, és üzleti indulást kívánok Önnek is!

Szombati Orsolya

személyiség-tipológus

Share This: