Networking- mi ez és mire jó Önnek?

Szombati Orsolya
online marketing szakértő a sales-akademia.hu és a marketingkivitelezes.hu alapítója

 

 

Bizonyára Ön is hallotta már ezt a kifejezést: networking. Szó szerinti fordításban hálózatépítést jelent. Persze ez nem a köztudatban élő MLM értékesítési hálózat. Ezt a kifejezést az üzleti kapcsolatépítésre használjuk.

Minden vállalat szeretne növekedni, gondolom Ön is nagyon, sikeresebb cég építésén fáradozik nap, mint nap. A networking ebben a tudatos üzletépítésben lesz az Ön segítségére. Hogy, hogyan?

Az üzleti kapcsolatépítés az egyik legősibb marketing eszköz. Gondoljon csak a középkori céhekre, azért jöttek létre, hogy együttesen minden igényt ki tudjanak szolgálni az adott szakterületen. A mai felgyorsult világban is igénylik az emberek a személyes kontaktus, és azt a bizalmat, első benyomást, amit csak így lehet megszerezni. Amennyiben az Ön vevői is a vállalati szektorból származnak, akkor Ön a célcsoportját a networking segítségével könnyen elérheti. Akár egészen nagy vállaltok, multik vezetőit is megismerheti ilyen módon, és máris nem a portáson fog múlni, hogy az Ön remek ajánlata eljut-e a döntéshozókig!

Talán Ön is érzi, hogy ez a lehetőség megéri azt az időt, esetleg díjat, amit erre rá kell szánnia, hiszen a kapcsolati tőke az egyik legértékesebb kincs a vállalkozása számára.

networking_k

Az üzleti kapcsolatépítés klasszikus megoldása, hogy üzleti reggeliken, meet up-okon, kapcsolatépítő konferenciákon találkozhatnak egymással a cégvezetők. Ezek általában kötött tematikájú találkozók, előre megadott program szerint.

Számtalan lehetőség közül választhat, hogy hova szeretne bekapcsolódni. A különböző networking rendszereknek más-más szabályzatai vannak (pl. egy adott területről csak 1 vállalkozás lehet a csoport tagja, aki később csatlakozik, azt másik csoportba irányítják, így kerülve el, hogy egymásnak konkurens cégek vetélkedjenek a csoporton belül, de van ahol ez nem probléma)

Fontos tudnia, hogy ezeknek a köröknek nem az a célja, hogy a tagok csak egymás termékeit/szolgáltatásait vegyék igénybe, hanem az, hogy segítség egymást üzleti ajánlások segítségével. Azaz, ha valaki hall egy ismerősétől egy olyan problémáról, amelyben Ön, mint a kör tagja éppen tud segíteni, ajánlani fogja Önt. Ugyanakkor, ha a csoportban lesz valaki, akinek szüksége van az Ön szolgáltatására vagy termékeire akkor meg fogja Önt keresni, hiszen kapcsolatban állnak már. Így segítik egymás üzleti sikereit a kör tagjai.

A találkozókra folyamatosan hívnak új vendégeket, akikből tag lesz, sőt a tagokat kérik is, hogy ajánljanak új vendégeket, hogy építkezhessen a kör. Ezek a társulások rendszeresen találkoznak, van ahol hetente, máshol ritkábban rendeznek összejöveteleket. Az adott networking rendszerek különböző csoportjait is látogathatják a tagok, így újabb és újabb kapcsolatok építésére nyílik lehetősége akár egy másik városban tett látogatása alkalmával is!

A találkozók általában 3 fontosabb szekcióból állnak:

  1. Minden tag és vendég röviden bemutatkozik: ki ő, és mivel foglalkozik a vállalkozása.
  2. Szekció előadást tart a csoport vezetője, vagy az egyik tag (ez lehet valamilyen új kapcsolatépítési, üzletszerzési technika bemutatása, vagy éppen az adott előadó vállalkozásának részletes bemutatása).
  3. Kötetlen beszélgetések a kötelező programok után, ahol Ön a korábban bemutatkozott emberekhez odamehet személyesen is bemutatkozni, beszélgetni.

A találkozó zárulhat reggelivel, kávézással, vagy éppen workshoppal. Érdemes ezekre az eseményekre sok névjegykártyát vinnie. Amikor valakinek odaadja, rögtön adhat mellé még egyet, hogy ha ismer valakit, akinek szüksége lehet Önre, akkor tovább tudja adni az Ön elérhetőségeit.

Ahhoz, hogy az Ön névjegye ne csak egy újabb kártya legyen a fiókba, fontos szinte azonnal „utána menni” az új ismeretségeknek akár egy LinkedIn jelöléssel vagy egy e-mail-es kontaktváltással, ahol csak egy emlékeztető e-mailt küld, bemutatkozik, megírja hol találkoztak, illetve megemlíti, hogy miért írja az e-mailt. Ebben a levélben érdemes egy olyan cikket küldeni, ami érdekelheti a másik felet, mert például az ő üzletágához kapcsolódik, vagy éppen az egyik konkurensének a szóróanyagát. (Az információ legyen a lehető legaktuálisabb, hogy valóban hír értéke legyen.)

Soha, ne küldje át a bemutatkozó levélben az Ön prospektusát, vagy ajánlatát! Előbb adjon értéket, építse ki a bizalmat, utána pedig sikeres üzletet fog majd kötni. Ha ajtóstól ront a házba, nagy valószínűséggel választ sem fog kapni, nem hogy lehetőséget!

Például :

„Kedves Teszt Katalin!

Példa Gábor vagyok a XY üzleti reggeliről, tegnap találkoztunk személyesen is. Volt szerencsénk névjegyet cserélni, ezért bátorkodom átküldeni Önnek a csatolt cikket, ami ma reggel akadt a kezembe. Azt hiszem, hogy ez az Ön vállalkozását is érinti, így fontos hogy tudjon róla!

Üdvözlettel:”

Persze Önben is ott lehet a 100 dolláros kérdés:

Hogyan jutunk el a névjegykártya cseréig?

A networking-hez természetesen kell egy kis rutin, hogy hogyan kezdeményezzünk beszélgetéseket, hogyan mutatkozzunk be ismeretlenek számára. Ha Ön saját maga jelentkezik egy csoportba ajánló személy nélkül, akkor könnyen megeshet, hogy előzetesen senkit sem ismer a résztvevők közül. Ilyen esetekre érdemes előre átgondolni néhány szituációt, hogy hogyan kerülhet be a beszélgetésekbe.

Pl. kezdeményezhet beszélgetés a program kapcsán más résztvevőktől, megkérdezheti, hogy milyen sokan szoktak lenni, vagy mi az, amire oda kell figyelni esetleg? A felvezető kérdés után máris bemutatkozhat és elmondhatja, mivel foglalkozik. Ahhoz, hogy ezt gond nélkül megtehesse érdemes tanulnia arról, hogy milyen típusokba sorolhatóak az emberek, és hogy a különböző típusokat hogyan lehet könnyen megfogni. Erről bővebben olvashat ezen az oldalon.

????????

Figyelem! A networking nem egyenlő a sales-szel! Ne a termékét/ szolgáltatását akarja itt értékesíteni, hanem önmagát mutassa be, kapcsolatokat építsen. Természetesen ehhez hozzá tartozik, hogy bemutatja a cégét, de ezt inkább tegye úgy, hogy felsorolja: milyen problémákon tud segíteni, ahelyett, hogy bemutatná a termékpalettát.

Figyeljen oda az 5 perces szabályra! Ezekhez a random beszélgetésekhez álljon mindig rapid módon. Ne rabolja a másik fél idejét haszontalan beszélgetéssel, fókuszáljon a gyors bemutatkozásra, és a másik fél megismerésére. Egy ilyen bemutatkozásnak bele kell férnie 3-5 percbe. (Hiszen még számtalan új lehetőség áll Ön előtt, sok embert kell megismernie.) Beszélgető partnerét egy ügyes átvezetéssel meg is kérheti, hogy mutassa be a többieknek!  Törekedjen arra, hogy ne csak 1-1 személlyel beszélgessen, hanem kisebb csoportokhoz tudjon bekapcsolódni a beszélgetésekbe, hiszen ezzel rengeteg időt spórolhat meg!

Érdemes a közös beszélgetésekbe úgy bekapcsolódnia, hogy kérdez, vagy összefoglalja valaki gondolatait. A vitatkozás egy ismeretlen közegben rossz színben tüntetheti fel Önt a bemutatkozás előtt!

Építsen bizalmat már az első perctől kezdve! Hiszen az üzleti életben meghozott döntések jelentős része érzelmi alapon történik! Mutassa be Önmagát problémafókuszú megközelítésből, így a résztvevők nem azt fogják gondolni, hogy „megint jött valaki eladni”, hanem azt, hogy „Ő egy megbízható ember, aki segíteni akar másoknak, ezért én is segítek neki!”.

Használja ki a lehetőséget, hogy nagyvállalatok vezetőit ismerheti meg személyesen, támogassa üzleti terveit az egyik leghatékonyabb marketing eszközzel!

Sikeres kapcsolati-tőke építést kívánok Önnek!

 

 

Szombati Orsolya

személyiség-tipológus, a Profonte Management és Sales Akadémia alapítója

www.sales-akademia.hu

www.marketingkivitelezes.hu

Share This: