Vállalkozás a közösségi médiában

Szombati Orsolya
online marketing szakértő a sales-akademia.hu és a marketingkivitelezes.hu alapítója

 

Az online világ előtt…

Az internet elterjedése előtt viszonylag könnyű volt kitűnni a szakemberek közül, hiszen egy szép, keretes hirdetés a helyi lapban minden környékbeli emberhez eljutott, és tudták jól, ha szakira van szükségük, akkor a hetilap 10. oldalán meg fogják találni a segítőjüket. Vagy éppen az egyik ismerősünk fog tudni ajánlani valakit.

A legnagyobb kihívás ma: Legyen LÁTHATÓ a vállalkozása!

Az utóbbi 2 évtizedben azonban teljesen átrendeződött a piac és a kommunikáció módja. A világháló annyira részévé vált a mindennapjainknak, hogy már nem is keresünk szaknévsor alapján. Gyakran hallani, hogy aki nincs fenn a web-en az nem is létezik, láthatatlan.

Ez a trend egyre elterjedtebb, ma már nagyon ritka, hogy egy újságot vagy telefonkönyvet használjunk tudakozásra, mert az internet a zakónk zsebébe is beköltözött az okos telefonok segítségével. Sokkal egyszerűbb a világhálón kikeresni egy szolgáltatót, akinek nem csak a nevét és a telefonszámát kapjuk meg, hanem akár véleményeket is olvashatunk róla.

Egyre inkább jellemző, hogy az üzleti és baráti ajánlások is az online térbe helyeződnek át. A közösségi oldalak remek gyűjtőpontok, ahol közvetlenül megoszthatjuk élményeinket, tapasztalatainkat egy-egy termékről, szolgáltatásról vagy magáról a szolgáltatóról.

Így tehát, aki időben lép, és a hírét a modern csatornákon kezdi kommunikálni az ügyfelek felé, annak lesz lehetősége az online kígyózó sorból kiválogatni a legjobb ügyfeleket.

Magánemberként már bizonyára Önnek is van Facebook profilja.

És a vállalkozásának készített már egyet? Netán regisztrálta már a szakmaiságáról ismert LinkedIn-en?  Bizonyára már Ön is találkozott ezeken a felületeken üzleti oldalakkal. Látta már híres, közismert és népszerű előadók, közéleti szereplők hivatalos oldalait.

Ha igen, akkor biztosan azt is látta már, hogy egy ilyen oldal segítségével nagyon sok emberrel gyorsan és olcsón lehet közvetlen kapcsolatot lehet kialakítani. Amely értelemszerűen sokkal gazdaságosabb megoldás, mint a helyi bazáros újság 10. oldalán hirdetni hétről hétre.

Érdemes tehát Önnek is elgondolkodni rajta, hogyan tudja a népszerű közösségi oldalakat üzleti céljainak elérésére felhasználni. A Facebook különösen jó ehetőséget ad arra, hogy az Ön vállalkozása a követői, rajongói mindennapjainak részévé váljon, és tudat alatt is hasson a meglévő vagy leendő vásárlóira.

Hogyan érheti ezt el az Ön cége is?

Legyen AKTÍV!

  • posztoljon termékbemutatókat, írjon a szolgáltatásairól,
  • esettanulmányokat a témához kapcsolódóan,
  • publikáljon naprakészen a szakmát érintő hírekről,
  • tegyen fel videókat a termékei használatáról,
  • engedjen bepillantást a kulisszák mögé, mutassa meg munkatársait, vagy a felkészülés jellemző pillanatait,
  • nyugodtan mutassa meg játékosabb, humorosabb oldalát is,
  • építsen adatbázist azzal, hogy követőit időről-időre arra buzdítja, hogy iratkozzanak fel hírlevelére, vagy blog értesítőjére.

strategy_k

Nézzük meg hogyan:

Az adatbázis építéséhez a legjobb lehetőség Önnek, ha a weboldalán elhelyez érdekes anyagokat gyakori témákról a szakterületéhez kapcsolódóan, melyeket az e-mail cím és név megadását követően tölthet le az érdeklődő. Miért jó ez Önnek? Mert az így épülő lista számára később értékes információkat, ajánlatokat küldhet hírlevélben is. Ha ezt rendszeresen megteszi, egészen biztosan nem megy máshoz az ügyfél, hiszen Önt és a vállalkozását már megismerte.

Bizonyára már Ön is látja, hogy érdemes elkezdenie saját közösségét felépíteni a Facebook-on.

Tartsa kézben a dolgokat, mint egy jó menedzser!

Az üzleti oldalak menedzselése nem bonyolultabb, mint egy szisztematikusan felépített magánprofil kezelése. A kezdő lépések után, csupán megfelelő tartalom választás és a rendszeres publikáció szükséges ahhoz, hogy egy stabilan fejlődő, duzzadó oldalon kommunikálhasson leendő ügyfeleivel.

Ha már kellő jártasságot szerzett a legnagyobb közösségi portálon, érdemes kiterjesztenie láthatóságát egy másik sokkal koncentráltabb tematikájú közösségi oldalra is, a LinkedIn-re.

Mit tehet Önért és vállalkozásáért egy jó LinkedIn profil?

Maga a LinkedIn egy szakmai közösségi oldal. Mentes az ismerőseink pillanatnyi hangulat változásait bemutató bejegyzésektől, helyette a kapcsolataink szakmai eredményeiről, korábbi és új publikációiról, sikereiről olvashatunk rajta. Üzleti oldalként fontos, hogy ne a reklámjait erőltesse rajta, hanem mutassa be a termékeit, szolgáltatásait és az ügyfelei problémáját, amire ez megoldás.

Használata kevésbé elterjedt egyelőre, viszont aki idejében elkezdi építeni kapcsolatait, csoportokat látogat és szakmai publikációkat oszt meg rajta a Google keresési találatok között is igen előkelő helyre léphet elő, ezzel is növelve a kígyózó sort a bejárat előtt.

A professzionális kapcsolatépítés alapköve a LinkedIn, ami mintegy 300 millió felhasználóval a legnagyobb szakmai hálózat.

A TV korszaka után új módon hódít a mozgófilm!

A legújabb kutatások már kimutatták, hogy a TV nézéssel töltött idő évről-évre csökken. A helyét egy új trend veszi át, az online felületeken megnézhető videók. Számos videó megosztó oldal létezik, a legnagyobbat bizonyára Ön is rendszeresen használja, az a Youtube. Ahogyan a TV-ben is megfigyelhetjük a reklámok a videók közé is villámgyorsan beköltöztek. Az online videók használata egyre elterjedtebb, ma már kevés olyan vállalkozás van, akinek egyetlen videója sem található meg a világhálón.

Egyszerre hat az ember tudatos és tudatalatti gondolkodására, hiszen a beszéd és az írott szövegek üzenete kiválóan megtámogatható képi hatásokkal. Érdemes Önnek is átgondolnia, hogy mely terméke(i) vagy szolgáltatása lehet a legcsábítóbb egy videóban bemutatva.

A videó tartalmak, ha jól sikerülnek, szélsebesen organikus terjedésnek indulnak a közösségi portálokon, más weboldalakon.   Próbálja ki Ön is, milyen messze juthat a vállalkozása 1-2 remek videó segítségével!

..és végül, de nem utolsó sorban..

Az a közösségi oldal, ami SMS hosszúságú gyorsan feldolgozható üzenetekkel operál. Hazánkban még nem annyira elterjedt a mikroblogszerű Twitter, mégis érdemes rá néhány percet szánni.  Egy gyors bejelentés, vagy egy helyzetjelentés az aktuális rendezvényedről nem is kívánhat ennél jobb helyszínt. A Twitter nem a túlzott reklám helye, az ezt  a tanácsot megfogadja, egy klassz marketing csatornát építhet belőle: Felejtse el a kőkemény eladási technikákat. Helyezze a hangsúlyt inkább a kapcsolatépítésre.

Remekül használható a Twitter arra, hogy kombináljuk a közösségi média eszközöket. Ha valaki kérdez valamit, akkor válaszoljon neki egy rövid linkkel. A hiperhivatkozás vigye el a kérdezőt egy olyan oldalra, vagy videóhoz ahol válaszolt ad a kérdésére.

kommunikáció_k

Konklúzió

A 4 nagy közösségi háló mondhatni csupán a tartalom minőségben különbözik. Amíg a Facebook a könnyedebb tartalmakkal hódit az átlagembertől egészen a legműveltebb látogatóközönségig mindenkinél, addig a LinkedIn egy olyan szakmai háló, ahol a felhasználók magasabban kvalifikáltabbak (cégvezetők, vezető beosztásúak, A-B státuszú magán emberek). A Youtube és a Twitter pedig inkább a különböző csatornák fűszerezési lehetőségét teremtik meg Önnek. Pontosan ez a különbség az, ami miatt nagyon fontos aktíven szerepet vállalni mind a 4 közösségi oldalon, hiszen így a lehető legszélesebb körben tudjuk szakmai rátermettségünket megmutatni a releváns ügyfelek számára.

Meg kell mutatni magunkat a világnak, szakmai alapokon, azokon a területeken, ahol az ügyfeleink a mindennapokban tájékozódnak. Fontos és megkerülhetetlen ma már a közösségi médiában való aktív részvétel, mert a szaknévsor már nem hoz elég ügyet a konyhára.

Bízom benne, hogy most már Ön is tisztán látja, hogy lépnie kell, ha nem szeretne a sok-sok katalógus oldal közül csak az egyik lenni.

Mutassa meg vállalkozását, szerezzen játszi könnyedséggel új ügyfeleket a közösségi média erejével!

Szombati Orsolya

személyiség-tipológus, a Profonte Management és Sales Akadémia alapítója

www.sales-akademia.hu

www.marketingkivitelezes.hu

 

Share This: